چکیده فارسی: تغییرات تکنولوژیک، فرهنگی و اجتماعی پرشتاب جوامع امروز، میتوانند سبب بروز مشکلات فراوان جسمی، روانی، اجتماعی و رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی ناشی از آن در نوجوانان گردند.هدف از این مطالعه تبیین دیدگاههای دانشآموزان دوره متوسطه شهر سمنان در زمینه رفتارهای پرخطر شایع در این گروه سنی و عوامل خانوادگی مؤثر بر آن میباشد.تحقیق حاضر یک پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوایی است. طی نمونهگیری مبتنی بر هدف، 98 دانشآموز پسر و دختر پایه سوم دبیرستانهای شهر سمنان انتخاب و در این مطالعه شرکت یافتند. از طریق برگزاری 8 جلسه بحث گروهی متمرکز و طرح تعدادی سؤال باز به عنوان راهنمای بحث، جمعآوری اطلاعات انجام گردید. همزمان با جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل محتوا شروع و بر اساس اهداف مطالعه، کدگذاری دادهها انجام و تمها استخراج شد.در نهایت 3 تم اصلی و 4 تم فرعی استخراج گردید. تمهای اصلی، رایجترین رفتارهای پرخطر در این گروه سنی، روش فرزندپروری والدین و فضای روانی موجود در خانواده بودند. آموزشهای جامع و پیگیر به نوجوانان در رابطه با شایعترین رفتارهای پرخطر و همچنین به والدین آنان در رابطه با روشهای صحیح فرزندپروری و چگونگی کنترل و راهنمایی نوجوانان، میتواند در کاهش این معضل اجتماعی و تعدیل عوامل خانوادگی مؤثر بر آن مفید باشد.
Prevalent High Risk Behaviors and Important Family Factors From the Point of View of Adolescents: A Qualitative Research
English Abstract: Fast changes at technologic, cultural and social level in community could cause many physical, psychological and social problems for some adolescents. The aim of this study was making clear the views of high school students of Semnan city on prevalent high risk behaviors and important family factors involved. This study is a qualitative research with content analysis. Through a purposivesampling , 98 students (boys & girls) at 3rd grade of highschools of Semnan city was selected and participated. Setting up 8 focus group discussion with some open questions as guide line, data gathering was carried out and at the same time analysis of data was started. Based on objectives of the study, coding of data was performed and themes were extracted. In the course of content analysis, 3 main and 4 subordinated themes were extracted. Main themes are: common high risk behaviors in this age group, parenthood approaches and psychological atmosphere in the family. Comprehensive and continuous education of adolescents and parents about common high risk behaviors isassociated with correct parenthood approaches, control, and providing guidance to adolescents that found useful for decreasing risky behaviors and modifying effective family factors.