چکیده فارسی: تفاوت در ارزشها از جمله پدیدههای اجتماعی است که خود را در وضعیت گذار جوامع بیشتر نمایان میسازد. فناوریها و مسائل جدید اجتماعی، نسلی نو را در درون خود پرورش داده و در فرایند جامعهپذیری نسل جدید که خواهان برقراری ارتباط مؤثر با دیگران و بهرهگیری از میراث گذشتگان است، خلل ایجاد میکند. محققان از نظریات آلپورت و اینگلهارت در بررسی این مسئله استفاده کردهاند. اهدافی که این تحقیق در پی بررسی آنها بوده، عبارتاند از: ۱. بررسی تفاوت بین سلسلهمراتبارزشى پدران با سلسلهمراتب ارزشى پسران؛ ۲. بررسی تفاوت بین ارزشهاى مادى پدران با ارزشهاى مادى پسران؛ ۳. بررسی تفاوت بین ارزشهاى فرامادى پدران با ارزشهاى فرامادى پسران.جامعۀ آمارى این پژوهش را تمام دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستانهاى شهر ایلام تشکیل دادهاند. براى هر یک از دو نسل (پدران و پسران)، ۱۴۴ پرسشنامه در نظر گرفته شده، اطلاعات نیز ازطریق پرسشنامه و مصاحبه جمعآورى شده است. براساس نتایج این پژوهش، اولویتهاى ارزشى پدران و پسران آنها بهترتیب عبارتاند از: اقتصادى، اجتماعی، مذهبى، نظرى، سیاسى و زیبایىشناسى. دربارۀ نظام ارزشى اینگلهارت، اولویتهاى ارزشى پدران عبارتاند از: ثروت و زندگى مرفه و امنیت ملی و اولویتهای ارزشی پسران عبارتاند از: زندگى مرفه و ثروت و امنیت ملى. ارزشهاى فرامادى و مادى بهترتیب اولویتهاى ارزشى پدران و پسران را تشکیل مىداد. نتایج پژوهش نشان میدهد که در زمینۀ ارزشهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی بین پدران و فرزندان آنها تفاوت عمیق و در ارزشهای علمی و مذهبی تفاوت سطحی وجود داشته و در ارزشهای زیبایی شناختی تفاوتی وجود ندارد. در نتیجه، میتوان تفاوت را در اغلب ارزشهای فرزندان با والدین آنها مشاهده کرد.
Value Differences Between Parents and Children (A Review and Explanation of Value Differences in Ilam)
English Abstract: Transition is a social phenomenon that usually reveals itself in all societies and their values. Technology and the new social affairs have brought up a new generation. Meanwhile has caused a problem for this generation that has impaired the process of new generation’s socialization who wants to communicate effectively with other members of society and wants to use the ancestors’ legacy. The researchers used Allport and Engelhat’s theories to examine this issue. Objectives of this paper include: a) differences between father’s value hierarchy with his boy’s value hierarchy. b) differences between father’s material values and their boy’s material value’s. c) differences between father’s super material values and their boy’s super material values. All Ilam’s third grade high school male students form the statistical population of this research. Fathers and sons completed the questionnaires and participated in interviews. According to the results, the priority of fathers and their boy’s value are economical, social, religious, theoretical, political, and aesthetic respectively. Regarding the Engelhat’s value system, the priority of father’s value are welfare, wealth, and national security. The super material and material value comprise the priority of fathers and boy’s values respectively. The result of the research also indicates that in regard to the economical, political, and socials values, there is a deep difference between fathers and their boys; there is a trivial difference regarding the scientific and religious values; and there is not any difference regarding the aesthetic values. As a result, we often see different values in the children with their parents.