چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه و پیشبینی ارتباط با مدرسه از طریق دلبستگی به والدین و همسالان در نوجوانان بود. بر همین اساس 378 دانشآموز پسر پایه دوم دبیرستان از طریق نمونه-گیری خوشهای از میان دبیرستانهای شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامهای متشکل از سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA) و مقیاس ارتباط با مدرسه (SCS) پاسخ دادند.نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که دلبستگی به والدین و همسالان توان پیشبینی ارتباط با مدرسه را دارد. از میان مؤلفه های دلبستگی؛ مؤلفه ارتباط با همسالان و ارتباط با والدین به ترتیب بیشترین قدرت پیشبینی-کنندگی ارتباط با مدرسه را دارند. مؤلفه بیگانگی باهمسالان و والدین بهطور منفی با ارتباط با مدرسه رابطه دارند. براساس نتایج میتوان گفت که دلبستگی ایمن به والدین و همسالان میتواند بهعنوان عاملی برای پیوند با مدرسه در نظر گرفته شود.
Predicting School Connectedness Based on Parent and Peers Attachment
English Abstract: The purpose of present study was investigated the relationship and predictability of school connectedness through parent and peers attachment in adolescence. For this reason, 387 male students of second grade of high school were chosen through cluster sampling method and completed a survey consisted of Parent Peers Attachment Inventory (IPPA) and School connection Scale (SCS). The results of stepwise regression show predicting of school connectedness based on parent and peers attachment. Among attachment subscales, communication whit peers and parent have the most power to predict school connectedness. The relationship between Peers alienation and parent alienation with school connectedness is significantly negative.In general, secure attachment to parent and peers could be considered as a factor for school connectedness.