چکیده فارسی: بین کار و ابعاد خانواده اثرپذیری دوجانبهای وجود دارد. مطالعه حاضر، درصدد است تا از طریق مقایسه و رابطه راهبردهای مقابله همسران با -استرس، رضایتمندی زناشویی و فرسودگی شغلی، بینش وسیعتر و روشنتری نسبت به این موضوع برای زوجین شاغل و درمانگران در حیطه مشاوره شغلی و مشاوره خانواده فراهم نماید.در فعالیتهای مشاورهای به این موضوع توجه بیشتری شده و با بهکارگیری برنامههای پیشگیرانه، از میزان تعارضات زناشویی و فرسودگی شغلی کاسته شود. انتخاب نمونهها به-صورت خوشهای چندمرحلهای و حجم نمونه، 406 معلم از بین 38 مدرسه بوده است. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای راهبردهای مقابله همسران با استرس (DCI)، مقیاس فرسودگی شغلی(MBI) و مقیاس رضایتمندی زناشویی (M.A.T) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان دادند که بین خردهمقیاسهای راهبرد مقابله همسران و خردهمقیاسهای فرسودگی شغلی رابطه وجود دارد، همچنین بین خردهمقیاسهای راهبرد مقابلهای همسران و رضایتمندی زناشویی زوجین شاغل رابطه وجود دارد. نتایج مطالعه حاضر در راستای تدوین و اجرای برنامههای آموزشی و پیشگیرانه برای مقابله بهتر در رویارویی با استرس زوجین فرهنگی قابل بحث است.
Relationship Between Dyadic Coping Strategies With Stress, Marital Satisfaction And Burnout In The Teachers
English Abstract: There is a mutual relationship between work and family dimensions. Present study compares the relationship between dyadic coping strategies with stress, marital satisfaction and burnout. Findings can have practical implications for couples and therapists in the field of preventive training programs. Statistical population was all teachers (N=9151) in three educational levels in the 2011-2012 school-year who lived in Zanjan. Sampling was through multi-stage cluster sampling. Sample size consists 406 teachers from 38 schools. Different questionnaires were used in present study including dyadic coping inventory (DCI), scale burnout (MBI) and the scale of marital satisfaction (MAT). Findings demonstrated the relationship between coping strategy and burnout subscales for spouses. There is also a relationship between dyadic coping strategy and marital satisfaction. Results can have practical implications in order to formulate and implement educational and preventive training programs to deal with stressful professional conditions of one earner couples in the field of teaching.