نویسندگان:
سیده زینب موسوی1 .1کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی مفاهیم ساختاری شخصیت از دیدگاه قرآن و روانشناسی با تأکید بر تفاوت نظام ساختاری شخصیت زن و مرد، بهشیوه توصیفی – تحلیلی انجام شد و در موارد استناد به آیات قرآن از روش تفسیری بهرهگرفت. بدینمنظور منابع تحقیق شامل کتابهای شخصیت و پژوهشهایی که در محدوده سالهای 2000 تا 2018 انجام شده است، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت که با بررسیهای انجام شده، پژوهشی که موضوع مطالعه حاضر در آن بررسی شده باشد، یافت نشد. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که روانشناسان برای تبیین ساخت روانی از مفاهیم ساختاری متفاوتی استفاده کردهاند که حاکی از ناهمگرایی نظریات آنهاست. تأمل در آموزههای دینی نشاندهنده این واقعیت است که هر فردی دارای ساخت روانی اولیه است که در ادبیات قرآن از آن به فطرت تعبیر شده است. سپس هر فرد به ساخت روانی ثانویه که نتیجه تعامل فطرت با عوامل محیطی است، دست مییازد که از آن به شاکله تعبیر شده است. یافتههای پژوهش بیانگر این حقیقت است که زن و مرد از نظر ساخت روانی اولیه ویژگیهای فطری مشترکی دارند، اما از نظر ساخت روانی ثانویه، دارای دو نظام ساختاری متفاوتند بهگونهای که هم در بعد زیستی و هم در بعد روانشناختی بین آنها تفاوت ادراکی، عاطفی و کنشی وجود دارد.
The Structure of Personality from the View of Quran and Psychology with an Emphasis on the Difference between the Structural System of Women's and Men's Personality
English Abstract: This descriptive-analytical study was conducted with the purpose of investigating the structural concepts of personality from the view of Quran and psychology with an emphasis on the difference between the structural system of women's and men's personality. The interpretive method was applied for referring to the verses of Quran; thus, research sources, including personality books and studies which had been conducted during 2000-2018, were examined. After reviewing them, it was determined that there was no research that had examined the subject of this study. The findings of the present study show that psychologists have used different structural concepts for explaining mental structure that it indicates a kind of non-convergence in their theories. Thinking on religious teachings shows that each person has an early mental structure which is called Fitrat in Quranic literature. Then, each person obtains a secondary mental structure which is called Shakeleh after interaction between his/her Fitrat and environmental factors. The findings demonstrate that women and men have common natural traits in terms of the early mental structure, but they are different concerning the secondary mental structure and they have two different structural systems in which there are perceptual, emotional, and functional differences in terms of both biological and psychological dimensions.