چکیده فارسی: یکی از چالشهای اخلاقی مهم که بهزیستی فردی و اجتماعی را با مخاطراتی روبهرو کرده است، عدم تناسب شناخت اخلاقی با رفتار اخلاقی است. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات تربیتی بر هویت اخلاق دختران نوجوان، به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه ناحیه یک شهر قم بود که یک دبیرستان به روش دردسترس (با توجه به موافقت اولیای دبیرستان برای اجرای پژوهش) برای گروه نمونه انتخاب شد. از میان کلاسهای این دبیرستان، پنج کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد و تمامی دانشآموزان این کلاسها پرسشنامه هویت خویشتن را تکمیل نمودند. پس از بررسی نتایج پرسشنامه تعداد سی نفر از دانشآموزان که در طبقه هویت معوق قرار گرفتند برای دریافت مداخله پژوهش در دو گروه آزمایش و گروه گواه (پانزده نفردر گروه آزمایش و پانزده نفر در گروه گواه) گمارده شدند. یافتهها به روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد که نشاندهنده تأثیر مثبت معنادار مداخله تربیتی بر هویت اخلاقی نوجوانان مبتلا به هویت معوق در پسآزمون و پیگیری بود.
An Investigation into the Effectiveness of Educational Interventions on the Moral Identity of 14-18 Year Old Girls; with an Emphasis on Challenges and Limitations
English Abstract: One of the most important moral challenges that damages the personal and social well-being is the mismatch between moral knowledge and moral behavior; thus, this research was done with the aim of investigating the effectiveness of educational interventions on the moral identity of teenage girls and applied a quasi-experimental method and pretest-posttest design with a control group. The population consisted of high school girls in the city of Qom, zone 1, and one high school was selected as the sample by the convenience sampling (with an agreement with students' parents). Five classes were randomly selected among that high school classes and all students of these classes responded to ego identity questionnaire. After analyzing the questionnaires, 30 students, who were in the category of moratorium identity, were placed in two test and control groups of 15 to receive an intervention. The findings analyzed by the analysis of covariance showed that the educational intervention had a significant and positive effect on the moral identity of teenagers with a moratorium identity in posttest and follow-up phases.