چکیده فارسی: خیانت زناشویی همسر آثار روانی- معنوی مختلفی دارد که به طور یکسان توسط همه افراد قربانی، تجربه و ادراک نمیشود و واکنشهای معنوی آنها میتواند منفی و یا مثبت باشد. هدف ازانجام پژوهش حاضر، شناسایی واکنشهای معنوی و دینی زنان قربانی خیانت زناشویی است که به روش پدیدارشناسی انجام شد. نمونه مورد مطالعه شامل زنان قربانی خیانت زناشویی ساکن شهر تهران، بخش شمیرانات به تعداد هجده نفر بود به روش نمونهگیری هدفمند از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته تا مرحله اشباع انتخاب شدند. یافتههای پژوهش به روش تحلیل موضوعی (تماتیک) تحلیل شد که منجر به تولید دو مضمون اصلی، هشت مضمون فرعی و 21 مفهوم اولیه در این موضوع گردید. مطابق نتایج به دست آمده، طبقات اصلی و زیر طبقات واکنشهای معنوی عبارت بود از: رویش معنوی با مضمونهای فرعی استمداد به باورهای دینی، دلبستگی به خدا، توکل و حلم ؛ و گسستگی معنوی با مضمونهای فرعی گسستگی عواطف دینی، گسستگی باورهای دینی، گسستگی رفتارهای دینی و گمگشتگی. این نتایج را میتوان بر اساس نظریه جهتگیری مذهبی درونی- بیرونی و نظریه مقابلهها تفسیر و تبیین نمود. این یافتهها که برگرفته از یک پژوهش کیفی بومی است، میتواند در تشخیص دقیقتر و تدوین بستههای مداخلهای برای بهبود سلامت روان و سلامت معنوی قربانیان خیانت زناشویی نقش اساسی داشته باشد.
1. اباذری، علی محمد.، و امیریانزاده، مژگان (1395). رابطه معنویت در محیط کار و تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان. نشریه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7 (2)، 119-143. 2. آسایش، محمدحسن (1396). تدوین الگوی چند بعدی مشاوره پسآسیب و اثربخشی آن بر انصراف از
English Abstract: The spouse's marital infidelity has different mental-spiritual effects which are not equally perceived and experienced by all victims and their spiritual reactions may be either positive or negative. The aim of this study, which was a phenomenological research, was to identify the spiritual-religious reactions of woman victims of marital infidelity. By the purposive sampling and doing semi-structured interviews to reach saturation stage, 18 woman victims living in the city of Tehran, Shemiranat Area, were selected as the sample. The findings were analyzed by theme analysis and finally 2 main themes, 8 subsidiary themes, and 21 elementary concepts were extracted. Based on the results, the main categories and sub-categories of reactions of woman victims of marital infidelity are as follows: spiritual flourish with the subsidiary themes including tendency to religious beliefs, attachment to God, trusting in God, and patience; and spiritual separation with the subsidiary themes including separation of religious emotions, separation of religious behaviors, and being lost. These results can be explained by the internal-external religious orientation theory and confrontation theory. These findings resulted from a native qualitative research can play a main role in more accurate identification and formulation of intervention packages for improving the mental-spiritual health of victims of marital infidelity.