چکیده فارسی: آموزش فلسفه به دانشآموزان تا حد زیادی قدرت مواجه آنها با بحرانهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و انتخاب رشته، شغل، همسر و... را افزایش میدهد. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی مؤلفههای تفکر فلسفی در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژه دختران) پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه میباشد. روش این پژوهش توصیفی، تحلیل محتوا و جامعه اطلاعرسان شامل یک جلد کتاب درسی دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1399-1400 و ابزار پژوهش فرم تحلیل محتوا باتوجه به معیارهای تفکر فلسفی (شامل سه حیطه استدلال، قضاوت و مفهومسازی و دوازده مؤلفه) میباشد. به این صورت که پس از مشخص کردن واحد تحلیل و مؤلفههای مورد نظر به عنوان ملاکهای تحلیل، با استفاده از تکنیک ویلیام رومی به تحلیل کتاب مذکور اقدام شد. علاوه بر این از آزمون خی دو جهت مشخص کردن نحوه توزیع مؤلفهها در محتوای کتاب مزکور استفاده گردید. باتوجه به تحلیل ضریب درگیری (ISE=0/94) به دست آمده از محتوای کتاب مورد بررسی، میتوان اظهار داشت که میزان توجه کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژه دختران) پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه به مؤلفههای تفکر فلسفی، در حد نسبتا مطلوب (ضریب درگیری پایینتر از 1) و به صورت نیمهفعال میباشد. همچنین نتیجه حاصل از آزمون خی دو (Sig: 0/006، Chi-Square: 26.316) نشان داد که میزان توزیع مؤلفهها در کتاب یادشده به طور معناداری نامتوازن میباشد. بهگونهای که مؤلفه شناخت با 36/5 درصد فراوانی، دارای بیشترین فراوانی و مؤلفه تمرکززدایی با 42/2 درصد فراوانی، کمترین فراوانی را در مؤلفههای تفکر فلسفی به خود اختصاص دادهاند.
Analysis of the components of philosophical thinking in the book Family Management and Lifestyle of 12th grade girls in the second year of high school
English Abstract: The aim of the present study is to investigate the components of philosophical thinking in the book Family Management and Lifestyle (especially for girls) in the twelfth grade of the second year of high school. The method of this descriptive research is content analysis and the information society including a volume of the second year high school textbook in the academic year 1399-1400 and the research tool of the content analysis form according to the criteria of philosophical thinking Component) is. In this way, after identifying the unit of analysis and the desired components as criteria for analysis, the book was analyzed using the technique of William Rumi. In addition, chi-square test was used to determine the distribution of components in the content of the book. According to the analysis of conflict coefficient (ISE = 0.94) obtained from the content of the book, it can be stated that the attention of the family management and lifestyle book (for girls) of the twelfth grade of the second year of high school to the components of thinking Philosophically, it is relatively desirable (engagement coefficient less than 1) and semi-active. Also, the result of Chi-square test (Sig: 0.006, Chi-Square: 26.316) showed that the distribution of components in the book is significantly unbalanced. So that the cognition component with 5.36% frequency has the highest frequency and the decentralization component with 2.42% frequency has the lowest frequency in the components of philosophical thinking.