نویسندگان:
کبری حاج علیزاده1 .1دانشیار گروه روانشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
چکیده فارسی: تحقیقات متعددی بر نقش مؤثر شیوههای نامناسب رفتاری والدین بر شکلگیری اختلالات روانشناختی فرزندان تأکید کردهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه پیوند والدینی با طرحوارههای ناسازگار اولیه در جامعه دانشجویی است. تعداد 281 نفر از میان دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی دانشگاههای شهر قم به شیوه نمونهگیریخوشهای چندمرحلهای با استفاده از پرسشنامههای پیوند والدینی و طرحوارههای ناسازگار اولیه مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها به شیوه تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که پیوند والدینی قوی با طرحوارههای ناسازگار اولیه، رابطه منفی و معکوس و پیوند والدینی ضعیف با طرحوارههای ناسازگار اولیه، رابطه مثبت و مستقیم دارد. همچنین تحلیل رگرسیون به روش گامبهگام نشان داد که پیوند والدینی ضعیف به میزان قابل توجه شکلگیری و افزایش طرحوارههای ناسازگار اولیه در فرزندان را پیشبینی می کند. بر این اساس، میتوان توجه متخصصان را به راهنمایی و آموزش والدین به منظور بهبود کیفیت پیوند والدینی برای پیشگیری از اختلالات روانشناختی بعدی رهنمون ساخت.
The Relationship between Parental Bonding and Early Maladaptive Schemas
English Abstract: The numerous researches have emphasized that the parents' inappropriate behavioral practices play an important role in forming the children's psychological disorders. This research aims to investigate the relationship between parental bonding and early maladaptive schemas in student community. 281 students were selected among girl and boy students studying at the bachelor's level in the Qom universities by cluster sampling and responded to the questionnaires of parental bonding and early maladaptive schemas. The data were analyzed by multiple regression. The results showed that there is a negative and inverse relationship between strong parental bonding and early maladaptive schemas and there is a positive and direct relationship between weak parental bonding and early maladaptive schemas. In addition, stepwise regression analysis showed that weak parental bonding significantly predicts the formation and enhancement of children's early maladaptive schemas. Thus, we can draw the specialists' attention to guide and educate the parents in order to improve the quality of parental bonding for preventing future psychological disorders.