چکیده فارسی:
ارایه راههای برونرفت از معضل روابط ناسالم دختر و پسر که امروزه با تأثیرپذیری از فرهنگ غیر دینی بر جامعه اسلامی تحمیل شده است، از مباحث مهمی است که ذهن کارشناسان و صاحبنظران را به خود مشغول نموده است. بررسی این مسئله، از آن روی اهمیت دارد که گسترش چنین روابطی افزون بر وارد کردن آسیبهای جبرانناپذیر بر جسم، روح و روان نوجوان و جوان و سایه انداختن بر موفقیت او و آیندهاش، کیان خانواده را نیز در معرض خطر قرار داده، در نتیجه روزبهروز جامعه را به سمت انحطاط و نابودی پیش میبرد. اکنون این پرسش مطرح است که به راستی، راههای برونرفت از این معضل چیست؟
بیتردید برای حل چنین مشکلی، نیازمند نگاه خرد و کلان به قضیه بوده، بر این باوریم برای از میان برداشتن اینگونه معضلات، مساعدت فرد، خانواده، جامعه، دولت، نهادهای متولی امور دینی و فرهنگی و صاحبان هنر و رسانه لازم است.
در این مقاله، تلاش شده به بررسی راهکارهای حذف این نوع روابط در بخش وظایف، خانواده، جامعه، حکومت و دولت اسلامی، نهادهای متولی تربیت دینی- اسلامی و صاحبان هنر و رسانه بپردازیم. رجوع به منابع تفسیری، روایی، تربیتی، روانشناسی و... میتواند یاریگر ما باشد.
Family and Prevention of Unhealthy Relationships between Boys and Girls
English Abstract: The problem of unhealthy relationships between girls and boys which have been imposed on Islamic society as a result of the influence of non-religious culture, is one of the important issues that has continuously preoccupied experts' minds. A study of this issue is important because of the fact that any rise in such relationships will pose danger to the body, soul and psyche of youngsters and teens affecting their success and accomplishments. It will also threaten the family and ultimately result in declination and destruction of the society. Now the question that comes up is, what is actually the way out of this dilemma? Undoubtedly, any solution to this problem would require micro and macro approaches and decisions. In order to resolve such issues, it is necessary for the individual, society, family, state and institutions responsible for religious - cultural affairs, as well as artists and media to address this issue. Efforts have been in this article to study the ways through which such relationships could be abolished and the duties of the family, society, Islamic government, state, institutions responsible for religious – Islamic education and also artists and media should ascertained. Turning to exegetical, narrative, educational and psychological sources can be useful in this regard.