چکیده فارسی:
زمینه و هدف: قلدری سایبری نوعی از خشونت است که به صورت تکراری و در طول زمان با استفاده از وسایل الکترونیکی اتفاق میافتد و از مشکلات سازگاری نوجوانان است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ذهن آگاهی، مهارتهای تنظیم هیجان و ادراک از محیط عاطفی خانواده در پیشبینی قلدری سایبری بود.
روش: روش پژوهش حاضر، از نوع توصیفی-همبستگی و نمونه پژوهش 304 نفر از دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم مدارس دولتی شهر تبریز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه قلدری سایبری آنتونیادو و همکاران، ذهن آگاهی رایان و براون، پرسشنامه مهارت تنظیم هیجان گروس و جان و پرسشنامه سبکهای فرزند پروری شیفر بودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: تحلیل دادهها به روش ضریب همبستگی پیرسون نشان داد رابطه ذهن آگاهی و ارزیابی مهارتهای تنظیم هیجان و قلدری سایبری منفی و معنادار است (05/0>P). رابطه بعد سرکوب هیجانی مهارتهای تنظیم هیجان و بعد محبت ادراک از محیط عاطفی خانواده و قلدری سایبری مثبت و معنادار است (05/0>P). مبتنی بر نتایج تحلیل رگرسیون، ذهن آگاهی، مهارتهای تنظیم هیجان و ادراک از محیط عاطفی خانواده قادرند قلدری سایبری را پیشبینی کرده و وقوع آن را در شرایط خاص تبیین کنند (05/0>P).
نتیجهگیری: روانشناسان و مشاوران تحصیلی باید به ارائه مشاوره در زمینه بهبود ذهن آگاهی، آموزش مهارت تنظیم هیجان و ارائه مشاوره به والدین بپردازند تا از بروز قلدری سایبری در دانش آموزان جلوگیری کنند.
The Role of Mindfulness, Emotion Regulation Skills and Perception of the Family's Emotional Environment in Predicting Cyber bullying among Middle School Students in Tabriz
English Abstract: Background and purpose:. The aim of the present study was to investigate the role of mindfulness, emotion regulation skills and perception of the family's emotional environment in predicting cyber bullying. Method: The present research method is descriptive-correlation type and the research sample was 304 female students of the second secondary school in public schools of Tabriz city, who were selected by multi-stage cluster random sampling method. The tools used in this research are the cyber bullying questionnaire of Antoniodo et al. the mindfulness of Ryan and Brown, the emotional regulation skill questionnaire of Gross and John and the questionnaire parenting styles based on the work of Schiffer. Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis. Findings: Data analysis using Pearson's correlation coefficient showed that the relationship between mindfulness and evaluation of emotion regulation skills and cyberbullying is negative and significant (P<0.05). The relationship between the emotional suppression dimension of emotion regulation skills and the affection dimension of perception of the emotional environment of the family and cyberbullying is positive and significant (P<0.05). Based on the results of regression analysis, mindfulness, emotion regulation skills and perception of the family's emotional environment are able to predict cyberbullying and explain its occurrence in certain circumstances (P<0.05). Conclusion: Psychologists and educational counselors should provide counseling in the field of improving mindfulness, teaching emotion regulation skills, and providing counseling to parents in order to prevent cyber bullying in students.