چکیده فارسی:
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه مشکلاترفتاری و بهزیستی روانشناختی نوجوانان در خانواده بازساختاریافته، مختلشده و عادی بود.
روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع علّی- مقایسهای است. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان دختر و پسر مقطع متوسطهدوم شهر تهران که در سال 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند که باتوجه به هدف پژوهش برای هر یک از سه نوع خانواده، 70 نوجوان با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف (1989) و خودگزارشگری مشکلاترفتاری آخنباخ –فرم نوجوان (2001) استفاده شد. دادهها از طریق تحلیل واریانس یکراهه و دوراهه و مانوا با استفاده از نرمافزار 27SPSS- مورد تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: تحلیل دادهها نشانداد میانگین بهزیستی روانشناختی و مشکلات رفتاری نوجوانان در بین گروهها بهطور معنیداری تفاوت داشت (05/0>p). بهزیستی روانشناختی نوجوانان در خانواده بازساختاریافته کمتر از خانواده-های مختلشده و عادی بود (05/0>p) و میانگین مشکلاترفتاری در نوجوانان در خانوادههای بازساختاریافته و مختلشده بهطور معناداری بیشتر از خانوادههای عادی بود (05/0>p).
نتیجهگیری: با تغییر ساختارخانواده، وضعیت بهزیستی روانشناختی نوجوانان مخصوصاً پسران تحت تأثیر قرارگرفته و همچنین نوجوانان در خانوادههای مختل شده و بازساختاریافته نسبت به خانواده عادی، دچار مشکلاترفتاری بیشتری به ویژه رفتار قانونشکن میشوند. لذا لازم است مدارس با شناسایی نوجوانان در خانوادههای غیرعادی، نسبت به رسیدگی به سلامت روانشناختی آنان اقدام لازم را بهعمل آوردند.
Comparison of psychological well-being and behavioral problems of adolescents in three types of restructured, disturbed, and normal families
English Abstract: Background and Objective: The objective of the current study was to conduct a comparative analysis of behavioral problems and psychological well-being among adolescents from restructured, dysfunctional, and normal families. Method: This research employed a descriptive and causal-comparative design. The target population comprised male and female adolescents attending secondary education in Tehran during the academic years 2021-2022.With the research objective in mind, a total of 70 adolescents were selected from each of the three family types using convenience sampling.The Ryff Psychological Well-Being Scale (1989) and the Achenbach Youth Self-Report of Behavioral Problems (2001) were employed to gather data. The collected data were analyzed using one-way and two-way analysis of variance (ANOVA), as well as multivariate analysis of variance (MANOVA), conducted through the SPSS 27 software. Results: The data analysis revealed significant differences (p < 0.05) in the mean scores of psychological well-being and behavioral problems among the groups. Adolescents from restructured families demonstrated lower levels of psychological well-being compared to both dysfunctional and normal families (p < 0.05), while the average behavioral problems in adolescents from restructured and dysfunctional families were significantly higher than those in normal families(p < 0.05). Conclusion: The findings suggest that changes in family structure significantly impact the psychological well-being of adolescents, particularly boys. Furthermore, adolescents from dysfunctional and restructured families exhibit higher levels of behavioral problems, especially delinquent behavior, compared to those from normal families.Therefore, it is crucial for schools to identify adolescents from non-traditional family backgrounds and take necessary steps to address their psychological well-being.