چکیده فارسی:
چکیده
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش، پیشبینی قلدری سایبری در دانشآموزان تیزهوش بر اساس کیفیّت ارتباط با والدین بهواسطۀ اعتیاد به تلفن هوشمند بود.
روش پژوهش: جامعۀ آماری پژوهش، شامل همۀ دانشآموزان تیزهوش تهران و البرز است که در سال تحصیلی 1400- 1399 داوطلب ورود به دانشگاه بودند. 372 نفر از این افراد، به روش نمونهبرداری در دسترس از طریق فراخوان اینترنتی انتخاب شدند و بهصورت آنلاین (برخط) به پرسشنامة ارزیابی رابطۀ والد - فرزند، پرسشنامۀ اعتیاد به تلفن هوشمند، پرسشنامۀ تجربه قلدری - قربانی سایبری، پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان دادند که رابطۀ مستقیم و معناداری میان کیفیّت ارتباط با والدین و اعتیاد به تلفن هوشمند، با قلدری سایبری وجود دارد و بین کیفیّت ارتباط با والدین، با اعتیاد به تلفن هوشمند رابطۀ مستقیم و معناداری برقرار است. همچنین اعتیاد به تلفن هوشمند، نقش واسطۀ جزئی میان کیفیّت رابطۀ والدین با قلدری سایبری در دانشآموزان تیزهوش دارد.
نتیجهگیری: با توجه به پژوهش انجامشده، میتوان گفت با بهبود کیفیّت ارتباط نوجوان با والدین میزان وابستگی و اعتیاد به تلفن هوشمند و بهواسطۀ آن، رفتارهای قلدری سایبری در دانشآموزان تیزهوش کاهش مییابد.
Predicting Cyber Bullying in Gifted Students Based on Quality of Communication with Parents and Mediating Role of Smartphone Addiction
English Abstract: Abstract Background and Aim: The aim of this study was to predict cyber bullying in gifted students based on the quality of communication with parents through smartphone addiction. Research Method: The statistical population of the study includes all gifted students in Tehran and Alborz who volunteered to enter the university in the academic year 1399-1400. 253 of these individuals were selected by available sampling method through online call and online (online) to the Parent-Child Relationship Assessment Questionnaire, Smartphone Addiction Questionnaire, and Bullying Experience Questionnaire - Cyber Victim. Path analysis method was used to analyze the data. Results: The results showed that there is a direct and significant relationship between the quality of communication with parents and smartphone addiction with cyber bullying and there is a direct and significant relationship between the quality of communication with parents and smartphone addiction. Smartphone addiction also plays a partial mediator between the qualities of the parent-cyber bullying relationship in gifted students. Conclusion: According to the research, it can be said that by improving the quality of adolescent communication with parents, the rate of dependence and addiction to smartphones and through it, cyber bullying behaviors in gifted students is reduced.