نویسندگان:
سعیده ابراهیمی نیا1 .1گروه تعاون و رفاه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده فارسی:
چکیده
زمینه و هدف: تربیت جنسی یکی از حوزههای مورد نیاز و چالشبرانگیز برای توانمندسازی متخصصان کودک است و نیازمند الگوهای علمی تخصصی متناسب با بافت فرهنگی میباشد؛ بر این اساس، هدف این پژوهش معرفی الگوی تربیت جنسی خانوادهمحور مبتنی بر رشد و سنجش اثربخشی آن بر دانش، نگرش، مهارت و سبکهای تربیت جنسی متخصصان حوزۀ کودک بود.
روش پژوهش: روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون بدون گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش، تمامی متخصصان حوزۀ کودک در سال 1400-1399 بودند. نمونه شامل 30 مشارکتکننده بود که داوطلبانه و از طریق فراخوان در دورۀ توانمندسازی تربیت جنسی در پنج جلسه چهارساعته آموزشی بهصورت مجازی شرکت کردند. همۀ افراد قبل و پس از دورۀ آموزشی، پرسشنامۀ محققساخته تربیت جنسی خانوادهمحور مبتنی بر رشد و پرسشنامۀ سبکهای تربیت جنسی عبداللهزاده و کیخسروی (1398) را بهصورت تحت وب تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از آزمون تی همبسته در SPSS-22 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون مشارکتکنندگان در مؤلفههای سهگانه دانشی، نگرشی و مهارتی تربیت جنسی، تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>p). همچنین بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در مؤلفههای سبک تربیت جنسی سختگیرانه و مقتدرانه نیز تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>p). بااینحال، در سبک تربیت جنسی آزادگذار تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود از الگوی تربیت جنسی خانوادهمحور مبتنی بر رشد برای دورههای توانمندسازی و ارتقای حرفهای متخصصان کودک در حوزۀ تربیت جنسی استفاده شود.
Introducing Family-based Sex Education Model Based on Development and Evaluating its Effectiveness on Knowledge, Attitude, Skills and Styles of Sexual Education of Child Specialists
English Abstract: Abstract Background and Aim: Sex education is one of the required and challenging areas for empowering child specialists, and requires specialized scientific models appropriate to the cultural context. Therefore, the purpose of this study was to introduce family-based sex education model based on development and investigation its effectiveness on Child specialists' knowledge, attitude, skills and styles of sexual education. Method: The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design without a control group. The statistical population of the study was all specialists in the field of children in 2020-2012The research sample consisted of 30 people who participated in 5 four-hour training sessions virtually by volunteering and by calling the sexual education empowerment course. Before and after the training course, all individuals completed the researcher-made questionnaire on family-based sex education model based on development and the questionnaire on sexual education styles of Abdollahzadeh and Keykhosravi (2020) online. Paired Sample t test in SPSS-22 was used to analyze the data. Results: The results showed that there was a significant difference between the mean scores of pre-test and post-test of participants in the three components of knowledge, attitude and skills of sex education (p<0.001). The results also showed that there was a significant difference between the mean scores of pre-test and post-test in the components of strict and authoritative sexual education style (p<0.05). However, no significant difference was observed in the style of permissive sexual education (p<0.05(. Conclusion: According to the results of the present study, it is suggested to use the family-based sex education model based on development model for empowerment and professional development courses for child specialists in the field of sexual education.