چکیده فارسی:
زمینه و هدف: آنچه در بخش خدمات می تواند مبنایی برای اطمینان از صحت عملکرد باشد، ارائه خدمات با کیفیت است و به همین دلیل، پژوهشگران زیادی با ارائه الگوهای مختلف، تلاش نمودهاند تا سنجش کیفیت خدمات را هر چه بیشتر اثربخش نمایند. هدف این پژوهش سنجش میزان رضایتمندی خانواده شهدای ناجا از خدمات امور ایثارگران فرماندهی انتظامی استان مرکزی است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را 210 خانواده شهید تحت پوشش فرماندهی انتظامی استان مرکزی تشکیل دادهاند و 142 نفر از آنها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا(آلفای کرونباخ 92/0) مورد پرسش قرار گرفتهاند. دادههای جمع آوری شده با کمک نرم افزار SPSS و با کمک میانگین و آزمون تی تک نمونه ای تحلیل شدهاند.
یافتهها و نتایج: پژوهش نشان داد که در مجموع رضایت خانواده شهدا از خدمات امور ایثارگران استان مرکزی، بالاتر از حد متوسط و نسبتاً مطلوب است. بالاترین میزان رضایت در این استان، از «عملکرد ارائه کنندگان خدمات» وجود دارد. رضایت از «خدمات مادی» که خود شامل رضایت از «خدمات معیشتی» و «خدمات رفاهی»، از نظر جلب رضایت خانوادهها در مرتبه دوم قرار دارد و رضایت نسبتاً کمتر، به «خدمات معنوی» که «نکوداشت مقام شهدا» و «تکریم خانواده شهدا» را درون خود دارد، مربوط میشود. بنابراین، برای افزایش رضایت خانوادهها، توجه به وجه معنوی خدمات که در بیشتر پژوهشهای قبلی از آن غفلت شده اهمیت دارد.
Measuring the Satisfaction of the Families of NAJA Martyrs with Veterans Affairs Services Based on the Indigenous Model (Case Study: Markazi Province Police Command)
English Abstract:
Background and Aim: In the service sector, what can be a basis for ensuring the correctness of performance is the provision of quality services, and for this reason, many researchers have tried to increase the effectiveness of service quality by providing different models. The purpose of this study is to measure the level of satisfaction of the families of NAJA martyrs with the services of the martyrs of the Central Province Disciplinary Command based on a local model. Method: This research is applied in terms of purpose and utilized a survey in terms of implementation method. The statistical population of the study consisted of 210 families of martyrs under the auspices of the Central Province Disciplinary Command and 142 of them were interviewed using a valid and reliable researcher-made questionnaire (Cronbach's alpha 0.92). The collected data were analyzed using SPSS software using the mean and t-test of the sample. Results: The study showed that in general, the satisfaction of the martyrs' families with the services of the martyrs of Markazi province is higher than average and relatively desirable. The highest level of satisfaction in this province is from the "performance of service providers". Satisfaction with "material services", which includes satisfaction with "livelihood services" and "welfare services", is second only to families, and relatively less satisfaction with "spiritual services" such as "marriage of martyrs" and "honoring the family" "Martyrs" is inside it, it is related. Conclusion: To increase family satisfaction, it is important to pay attention to the spiritual aspect of services, which has been neglected in most previous studies.