چکیده فارسی:
مقدّمه و هدف:در بین عوامل متعدد مرتبط با رفتارهای پرخطر نوجوانان، هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی بهعنوان مجموعهای از مهارت و استعدادهای روانی، از مهمترین پیشبینیکنندههای رفتارهای پرخطر هستند، زیرا در بین آنها روابط درهمتنیده و پیچیدهای وجود دارد. از همین رو پژوهش حاضر، با هدف پیشبینی رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر براساس میزان برخورداری آنها از هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی انجام شد.
روش: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ هدف، تمام دانشآموزان دختر متوسطه دوّم شهر مرند است که از بین آنها تعداد 310 نفر بر اساس جدول «کرجسی و مورگان» به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای سنجش رفتارهای پرخطر زادهمحمدی و احمدآبادی (1387)، هوش معنوی کنیگ (2008)، هوش عاطفی وانگ و لاو (2007) و سلامت اجتماعی کییز (2000) بود. دادهها با استفاده از روشهای آماری پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها نشان داد، بین هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی با رفتارهای پرخطر رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد، هوش معنوی به میزان 561/.، هوش عاطفی به میزان 299/. و سلامت اجتماعی نیز به میزان 138/. رفتارهای پرخطر را تبیین میکنند که بالاترین تبیین از بین ابعاد هوش معنوی، مربوط به بُعد تولید معنای شخصی، از بین ابعاد هوش عاطفی، بُعد خودآگاهی و از ابعاد سلامت اجتماعی نیز بُعد مشارکت اجتماعی است.
نتیجهگیری: میتوان گفت بین هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی با رفتارهای پرخطر دانشآموزان رابطۀ معناداری وجود دارد و بدیهی است که این قابلیتها بهعنوان یک عامل بازدارنده منجر به افزایش مقاومت در برابر رفتارهای پرخطر و در نتیجه کاهش آنها میشود.
High-risk Behaviors of Female Adolescents Based on Different Types of Intelligence
English Abstract: Background and Aim: Among the various factors related to adolescent high-risk behaviors, spiritual intelligence, emotional intelligence and social health as a set of mental skills and talents are the most important predictors of high-risk behaviors, because among them are intertwined and complex relationships. has it. Therefore, the present study was conducted with the aim of predicting high-risk behaviors of female adolescents based on their level of spiritual intelligence, emotional intelligence and social health. Method: The research method was descriptive-correlational. The target population is all female high school students in the city of Marand, from which 310 people were selected based on the "Krejcie and Morgan" table by multi-stage cluster sampling. Data collection tools included questionnaires to assess the high-risk behaviors of Mohammadi and Ahmadabadi (2008), Koenig (2008) spiritual intelligence, Wang and Love emotional intelligence (2007) and Keys social health (2000). Data were analyzed using Pearson statistical methods and multiple regression. Results: The results showed that there is a significant relationship between spiritual intelligence, emotional intelligence and social health with high-risk behaviors. The results also showed that spiritual intelligence was / 561, emotional intelligence was / 299. And social health at the rate of 138 /. Explain high-risk behaviors that the highest explanation among the dimensions of spiritual intelligence is related to the dimension of production of personal meaning, among the dimensions of emotional intelligence is the dimension of self-awareness and from the dimensions of social health is the dimension of social participation. Conclusion: It can be said that there is a significant relationship between spiritual intelligence, emotional intelligence and social health with high-risk behaviors of students and it is obvious that these capabilities as a deterrent to increase resistance to high-risk behaviors and thus reduce them. Be.