چکیده فارسی:
زمینه و هدف: امروزه در بسیاری از شهرهای کشور ما و از جمله شهر کاشان، بر اساس نیاز زنان، اقدام به احداث پارکهای ویژۀ بانوان شده است. این تحقیق به بررسی و ارزیابی نگرش زنان دربارۀ شکلگیری فضاهای گردشگری فراغتی مخصوص بانوان میپردازد و در پی پاسخ به این پرسش است که آیا ساخت اینگونه پارکها، راهحل مناسبی برای آزادی و راحتی زنان میباشد و چه الزاماتی برای بهبود عملکرد آن ضرورت دارد؟
روش: تحقیق حاضر بر اساس هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامۀ محققساخته با 61 گویه گردآوری شده است. جامعۀ نمونۀ تحقیق، 216 نفر از بانوان شهروند کاشانی بوده و برای انجام تحلیلهای آماری نظیر آزمون تی، فریدمن و تحلیل عاملی از نرمافزار SPSS استفاده شده است.
یافتهها: نتایج حاصل از کاربرد تحلیل عاملی نشان میدهد، پنج عامل «فضای مجازی، ورزش و آموزش، سفر، فعالیتهای خانگی و فعالیتهای جمعی» با بارهای عاملی 83/15، 10/12، 59/10، 61/9 و 94/7 میتوانند 095/56 تغییرات الگوی گذران اوقات فراغت بانوان کاشان را تبیین کنند. درصد واریانس تبیینشده هر عامل نشان میدهد بالاترین عامل اثرگذار در الگوی گذران اوقات فراغت بانوان کاشان مربوط به «فضای مجازی و خرید» است.
نتیجهگیری: بانوان کاشانی نگرش مثبتی به شکلگیری فضاهای فراغتی ویژه بانوان داشته و بیان کردهاند اگر در نزدیکی محل زندگیشان، پارک مخصوص بانوان احداث شود حتماً برای گذران اوقات فراغت به آنجا مراجعه خواهند کرد.
Investigating and Explaining the Model of Spending Leisure Time, Measuring Attitudes and Identifying Barriers in Leisure Tourism Spaces for Women (Case study: Kashan)
English Abstract: Background and Aim: Today, in many cities of our country, including Kashan, based on the needs of women, parks for women have been constructed. This study examines and evaluates women's attitudes about the formation of leisure tourism spaces for women and seeks to answer the question of whether the construction of such parks is a good solution for women's freedom and comfort and what are the requirements to improve its performance? Method: The present study is applied based on purpose and descriptive-analytical in terms of method. Research data were collected through a researcher-made questionnaire with 61 items. The sample population was 216 women citizens of Kashani and SPSS software was used for statistical analysis such as t-test, Friedman test and factor analysis. Results: The results of the application of factor analysis show that the five factors "cyberspace, sports and education, travel, home activities and collective activities" with factor loads of 15.83, 12.10, 10.59, 9.61 and / 94 7 095/56 can explain the changes in the leisure pattern of Kashan women. The percentage of variance explained by each factor shows that the highest influential factor in Kashan women's leisure spending pattern is related to "cyberspace and shopping". Conclusion: Kashani women have a positive attitude towards the formation of leisure spaces for women and have stated that if a women's park is built near their place of residence, they will definitely go there to spend their leisure time.