چکیده فارسی: زمینه و هدف: گرایش به مصرف سیگار یکی از مهمترین مشکلات و آسیبهای اجتماعی است. پژوهشگران سرمایه اجتماعی را از عوامل زمینه ساز در سلامت اجتماعی و کاهش خطر پذیری جامعه میدانند. این پژوهش با هدف ارزیابی اثرات سرمایه اجتماعی خانواده بر گرایش به مصرف سیگار انجام پذیرفته است. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، پیمایشی است. جامعه پژوهش را دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران به تعداد 9940 نفر تشکیل دادهاند و تعداد 400 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای متناسب، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا(آلفای کرونباخ 90/0 برای سرمایه اجتماعی خانواده و 72/0 برای گرایش به مصرف سیگار) جمعآوری و با کمک آزمون تی و رگرسیون چند متغیره تحلیل شدند. یافتهها و نتایج: پژوهش نشان داد که هر چه میزان سرمایه اجتماعی شناختی درون و بیرون از خانواده بیشتر باشد، میزان گرایش به مصرف سیگار در افراد کمتر خواهد بود. این در حالی است که بین سرمایه اجتماعی ساختاری درون و بیرون از خانواده با میزان گرایش به مصرف سیگار رابطه معناداری وجود ندارد. با توجه به اینکه سرمایه اجتماعی شناختی با مولفههایی نظیر: اعتماد، رضایت، حمایت اجتماعی، صمیمیت، نظارت و آگاهی و نوعدوستی،در کاهش گرایش به مصرف سیگار در بین جوانان نقش دارد، توجه به این بُعدِ سرمایه اجتماعی خانواده، در تدوین راهبردهای سیاستی پیشگیری از مصرف سیگار اهمیت دارد.
Investigating the Impact of Family Social Capital on the Tendency toward Smoking
English Abstract: Background and Aim: Cigarette smoking is one of the most important social problems. Researchers consider social capital to be a factor in social health and reduce the risk of society. The purpose of this study was to evaluate the effects of social capital of the family on smoking tendency. Method: This research is applied in terms of its purpose, and in terms of its implementation, is a survey. The population of the study consisted of 9940 male and female students of Mazandaran University. 400 of them were selected by proportional random sampling method. Data were collected using researcher-made questionnaire (Cronbach’s alpha, 90% for family social capital and 0.72 for smoking tendency) and analyzed with t-test and multivariate regression. Findings and Results: The research showed that the higher the social and cognitive capital inside and outside the family, the lower the inclination to cigarette smoking in individuals. However, there is no significant relationship between the social capital structure inside and outside the family with the rate of smoking. Considering that social cognitive capital has a role in reducing the tendency towards smoking among young people, with such components as: trust, satisfaction, social support, intimacy, monitoring, awareness and friendship, paying attention to this dimension of social capital of the family; thus it is indispensable to develop smoking prevention policies.