چکیده فارسی: زمینه و هدف: فرایند اعتیاد در زنان به ویژه از نظر شرایط و عوامل شکلگیری آن، بسیار متفاوت از اعتیاد مردان است. به همین دلیل شناخت مکانیزمها و عوامل مؤثر بر آن اهمیت دارد. این پژوهش به بررسی عوامل خانوادگی مؤثر بر زنانهتر شدن اعتیاد، پرداخته است. روش: این پژوهش با روش کیفی پدیدارشناسانه و با تکیه بر تجربههای زیستۀ زنان دارای سوء مصرف مواد اجرا شده است. جامعه پژوهش را زنان مستقر در مراکز اقامتی بهبودی و کمپهای استان تهران تشکیل دادهاند و با استفاده از شیوه هدفمند 32 نفر انتخاب و با استفاده از تکنیک مصاحبه، مورد پرسش قرار گرفتند و دادههای حاصل با شیوه تحلیل تم تفسیر و تحلیل شدند. یافتهها و نتایج: پژوهش نشان داد که زنانهتر شدن اعتیاد از مقولههای خانوادهی نابسامان، رهاشدگی فرزند، گسترش فردیت و فرزندسالاری، اعتیاد اعضای خانواده به ویژه همسر و پدر، فقر فرهنگی، فقر اقتصادی، خشونت خانگی علیه زن، جامعهپذیری جنسیتی، استمرار ارتباط عاطفی و تدام زندگی مشترک و نهایتاً دو مقولۀ ناامنی زن در خانه و همخانگی زوج مصرفکننده تأثیر پذیر است.
Analysis of Family Factors Affecting the Feminization of Addiction
English Abstract: Background and Aim: The addiction process in women, especially in terms of its conditions and factors, is very different from men’s addiction. For this reason, recognizing the mechanisms and factors affecting it, is important. This research studies the family factors affecting the feminization of addiction. Method: This research was conducted using a phenomenological qualitative method based on the life experiences of women with substance abuse. The research population consisted of women based on resettlement centers and camps in Tehran province. Using a targeted method, 32 people were selected and interviewed using questionnaires. The data were analyzed using the method of thematic analysis. Analyzed. Findings and Results: The research showed that women’s addiction was more common among categories of disordered family, child abandonment, childhood and child development, addiction to family members, especially spouse and father, cultural poverty, economic poverty, domestic violence Against women, gender socialization, continuity of emotional relationship, and shared life, and ultimately two categories of women’s insecurity at home and the empowerment of the consumer couple.