چکیده فارسی: زمینه و هدف: سلامت یکی از مفاهیم محوری توسعۀ پایدار است و فرآیند توسعه بدون توجه به سلامت، ناممکن است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین سرمایۀ اجتماعی و سلامت روان معلمان زن شهرستان آبدانان است. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و روش اجرای آن، پیمایشی است. برای آزمون فرضیهها، پرسشنامهها بین همۀ جمعیت 400 نفری معلمان زن مقطع ابتدایی شهرستان آبدانان توزیع شد. اعتبار پژوهش از نوع صوری است و روایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده است. یافتهها: میزان سلامت روان معلمان زن آبدانان در سطح متوسط است و بین متغیرهای سرمایۀ اجتماعی و سلامت روان رابطه معناداری وجود دارد. یافتههای به دست آمده در سطح تحلیل رگرسیونی نشان دادهاند که متغیرهای مستقل، در مجموع 55 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند. نتیجهگیری: با افزایش سرمایههای اجتماعی در میان معلمان زن، سلامت روان آنها نیز افزایش مییابد. لذا با تلاش برای بهبود و گسترش سرمایههای اجتماعی و جلوگیری از فرسایش آنها، میتوان سلامت روان آنها را بهبود بخشید.
The Relationship Between Social Capital and Mental Health (Case Study; Female Teachers in Abedanan City)
English Abstract: test