چکیده فارسی: زمینه و هدف: پدیده فرار دختران از خانه یکی از عمدهترین آسیبهای اجتماعی کشورمان است که در نظم اجتماعی، اختلال و آشفتگی ایجاد میکند و منشأ بسیاری از رفتارهای ضداجتماعی است. روش: این تحقیق در چارچوب پژوهشهای علمی- مقایسهای انجام شده است. جامعۀ آماری اول، دختران فراری مراکز بهزیستی استان تهران که در سال 1394 در مراکز نگهداری سازمان بهزیستی ساماندهی شدهاند است. جامعۀ آماری دوم، دختران عادی مستقر در مدارس دخترانه راهنمایی و دبیرستان مناطق 1 و 2 و ادارۀ بهزیستی شهرستان شهریار انتخاب شدند. در این پژوهش، از دو شیوۀ مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نیز به تأیید چندین نفر از اساتید روانشناسی قرارگرفته است. پایایی این مقیاس بهوسیلۀ ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون 96/0 و برای تمام خرده مقیاسها، بالاتر از 80/0 گزارش شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که بعد بریدگی و طرد به صورت مثبت و بعد گوش به زنگی به صورت منفی، احتمال اقدام به فرار در دختران معنادار است. با افزایش نمرههای فرد در مشارکت اجتماعی و تنوعپذیری (در سطح معناداری در جهت مثبت)، احتمال فرار دختران افزایش و با افزایش نمرههای فرد در ابعاد تعامل با خانواده و ارزشهای زندگی (در سطح معناداری در جهت منفی)، احتمال فرار دختران کاهش مییابد. نتایج: نتایج نشان داد که مؤلفههای طرحوارههای ناسازگار اولیه و سرمایههای اجتماعی از توان قابل قبولی در تفکیک دختران با تجربۀ اقدام به فرار و گروههای عادی برخوردار هستند.
Comparison of Early Maladaptive Schemes and Social Capital in Runaway and Normal Girls
English Abstract: Background and Objectives: The phenomenon of girls’ escape from home is one of the major social impairments of our country, which causes social disorder and disturbances and is the source of many antisocial behaviors. Method: This research has been conducted in the framework of scientific-comparative research. The first population is the runaway girls from the well-being centers of Tehran province, which were organized in 2014 in the welfare organization. The second population was selected from ordinary girls who were based in secondary schools and high schools in areas 1 and 2 and the welfare authorities of Shahriar. In this research, two methods of library studies and a questionnaire were used and statistical software was used to analyze the data. The faculty and content validity of the questionnaire has been confirmed by several psychology professors. The reliability of this scale has been reported by Cronbach's alpha coefficient for the total score of 0.96 and for all subscales, above 0.80. Results: Findings showed that the number of cuts and rejection positively, and then the ears are negatively affected, the probability of escape in girls is significant. With the increase in individual's score in social participation and diversity (at a meaningful level in the positive direction), the girls 'escape probability increases, and with the increase in individual scores in the dimensions of interaction with family and life values (at a significant level in the negative direction), the girls' escape probability decreases. Conclusion: The results showed that the components of early maladaptive schemas and social capital had a good potential in separating girls with escaped experience and normal groups.