چکیده فارسی: زمینه وهدف: تحولات سریع و عمیق در دنیای جدید که برجستهترین مشخصه آن بستر اطلاعاتی و ارتباطی که موجد و هدایتگر این تحولات هستند، نهاد خانواده را چه به لحاظ ساختاری و چه به لحاظ ارزشی در معرض دگرگونیهای محوری قرار داده بصورتی که سایر نهادهای اجتماعی مثل دین که در شکلپذیری خانواده در این دو بعد تا پیش از عصر مدرن تاثیر بسزایی داشتند را به انزوا رانده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مصرف رسانه (ماهواره و اینترنت) و دینداری بر ارزشهای خانواده در شهر سمنان است. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و جامعه آماری شهروندان شهر سمنان میباشد که تعداد 401 نفر از آنها بصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است. نتایج تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از ضرایب همبستگی و مدل سازی معادلات ساختاری گویایی تایید فرضیههای تحقیق است. یافتهها: طبق یافتههای تحقیق رابطه معکوس بین مصرف رسانه (اینترنت و ماهواره) و ارزشهای خانواده؛ همچنین بین مصرف رسانه و میزان دینداری وجود دارد. از سوی دیگر رابطه مستقیم معنیداری بین دینداری و پایبندی به ارزشهای خانواده بدست آمد. نتیجه گیری: افزایش سواد رسانهای خانوادهها، تولید محتواهای رسانهای با الهام از آموزههای دینی، ارائه مشاوره به خانوادهها و برگزاری کارگاههای آموزشی در این زمینه بخشی از راهکارهایی است که نهادهای مسئول همچون رسانهها و نیروی انتظامی با توجه به ظرفیتهای خود میتوانند در جهت مدیریت بهتر رابطه شهروندان و رسانهها و جلوگیری از استحاله ارزشهای خانواده بکار گیرند. کلید واژه ها: دینداری، مصرف رسانه، ماهواره، اینترنت، ارزشهای خانواده، سمنان.
The Relationship between Media Consumption, Religiosity and Family Values: Case Study of Semnan City
English Abstract: Background and Objectives: The rapid and profound developments in the new world, the most prominent feature of which is the information and communication platform that guides these developments, has put family structures, both structurally and economically, in a pivotal transformation. Insofar as other social institutions such as religion, which had an impact on the formation of the family in these two dimensions before the modern era, have been isolated. The purpose of this study was to investigate the effect of media consumption (satellite and internet) and religiosity on family values in Semnan city. Method: The present research is a survey and the statistical population of the citizens of Semnan city. 401 of them were selected through multi-stage cluster sampling. Data was collected by a researcher-made questionnaire. The results of analyzing data using correlation coefficients and structural equation modeling are illustrative confirmation of research hypotheses. Findings: According to research findings, there is an inverse relation between media consumption (internet and satellite) and family values, as well as between media consumption and religiousness. On the other hand, direct relationship between religiosity and adherence to family values was obtained. Conclusion: Increasing media literacy of families, producing media content inspired by religious teachings, providing counseling to families, and organizing workshops in this area are part of the way that the responsible institutions such as the media with regard to their capacities, police forces and police can, in order to better manage the relationship between citizens and the media, and to prevent the transformation of family values. Keywords: Religion, Media Consumption, Satellite, Internet, Family Values, Semnan