نویسندگان:
زرنوش بابایی همتی1 .1کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده فارسی: زمینه و هدف: خانوادهگرایی یکی از ارزشهای مهم فرهنگی است که در فرهنگهای مختلف متفاوت است. این ارزش در جریان مدرنیته تحت تأثیر تحولات صورت گرفته در نظامهای فرهنگی و اجتماعی قرارگرفته که در نتیجۀ آن، خانوادهگرایی و همچنین خانواده دچار تغییر و تحول شده است. از جمله پیامدهای مدرنیته، گسترش رسانهها است. امروزه ارزشهای جدید در قالب اشکال نمادین توسط رسانهها به درون خانههای مردم نفوذ کرده که منجر به تغییر در نظام ارزشی جامعه شده است. این پژوهش در صدد است به بررسی تأثیر گسترش رسانهها بر خانوادهگرایی در شهر اصفهان بپردازد. روش: این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی انجام شده و جامعۀ آماری، ساکنان شهر اصفهان هستند که با فرمول کوکران برای جمعیتهای بزرگ، حجم نمونه برابر 665 نفر تعیین که براساس نمونهگیری سهمیهای مبتنی بر محل سکونت انتخاب شدند. دادهها با کمک پرسشنامۀ استاندارد خانوادهگرایی و پرسشنامۀ محقق ساخته در خصوص رسانهها جمعآوری و با کمک نرمافزار spss 22 و رگرسیون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. یافتهها: بین گسترش رسانهها و خانوادهگرایی رابطه وجود دارد. افزایش کمیت استفاده از رسانه موجب میشود تا میزان خانوادهگرایی کاهش و از طرفی بین کیفیت استفاده از رسانه و خانوادهگرایی نیز رابطۀ همبستگی مستقیم وجود داشته و آن را تحت تأثیر قرار میدهد. نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد با گسترش رسانهها و افزایش میزان نفوذ آن به درون خانهها، میزان استفاده از آن توسط افراد روند رو به رشدی داشته و ملاحظه شد بین کمیت و کیفیت استفاده از رسانه با خانوادهگرایی رابطۀ مستقیم وجود دارد؛ بهگونهای که با افزایش مصرف رسانه، خانوادهگرایی کاهش مییابد که این امر میتواند خانواده را در معرض تهدید قرار دهد.
Examining the Relationship between Media Expansion and Familism (Case Study: Isfahan City)
English Abstract: Background and purpose: Family life is one of the most important cultural values that vary in different cultures. This value in the course of modernity has been influenced by developments in cultural and social systems, which has led to family and family transformation. One of the consequences of modernity is the spread of the media. Today, new values have penetrated into the houses of the people in the form of symbolic forms by the media, which has led to a change in the value system of the community. This research seeks to study the effect of media spread on family life in Isfahan. Method: This study was carried out using a survey method and the statistical population was Isfahan residents. The Cochran formula for large populations, the sample size was 665, were selected based on sampling based on the location of residence. Data were collected by means of a family-centered questionnaire and a researcher-made questionnaire on the media, and analyzed with the help of Spss 22 and regression software. Findings: There is a relationship between media spread and family life. Increasing the quantity of media use reduces the amount of family life, and, on the other hand, there is also a direct correlation between the quality of media use and family life. Conclusion: The present study showed that with the expansion of the media and the increase of its influence on the houses, the rate of its use by individuals has been growing, and it has been observed that there is a direct relation between the quantity and quality of using media with family relations, so that with increasing Media consumption reduces family life, which can put the family at risk.