چکیده فارسی: زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین موقعیت دینداری در انتخاب معیارهای مختلف سبک زندگی زنان دانشجوی دانشگاه خوارزمی است. روش: با روش پیمایش و از طریق تکنیک پرسشنامه(محقق ساخته) و با بهرهگیری از روش نمونهگیری طبقهای متناسب و تصادفی ساده، نمونۀ 200 نفری از دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از رگرسیون ضرایب همبستگی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد معیارهای سبک زندگی دانشجویانی که از میزان دینداری بالاتری برخوردار بودهاند، برحسب «مصرف و اولویتهای هزینهای»، «اوقات فراغت» و «مدیریت بدن»، تبعیت بیشتری از توصیههای دینی دارد و دانشجویانی که از میزان دینداری پایینتری برخوردارند، به لحاظ معیارهای سبک زندگی، وضعیت متفاوتتری را تجربه میکنند. نتیجهگیری: بین دینداری و (معیارهای) سبک زندگی رابطۀ معناداری وجود داشت(05/0< p).تأثیر دینداری (با مدل سنجش گلاک و استارک) بر سبک زندگی دانشجویان نیز قابلتوجه است (480/0=Beta). یافتههای تحقیق دلالت بر آن دارد که سنجش دینداری لازم است با مدلهای بومی و ایرانی انجام شود.
Investigating the Relation between Lifestyle and Religiosity of Female Students of Kharazmi University
English Abstract: Background and objectives: The aim of this study is to determine the status of religiosity in selecting various measures of female students’ life style in Kharazmi University. Method: This is a survey study and the sample of 200 students was examined through questionnaire technique (researcher made) and by using appropriate stratified sampling and simple random. Data were analyzed by using regression and correlation coefficients. Findings: The results showed that lifestyle criteria of students who have higher level of religiosity in terms of “consumption and costly priorities”, “leisure” and “body management” have more adherences to religious advice and students who have lower levels of religiosity, in terms of lifestyle criteria, experience more varied situation. Conclusion: There is a significant relationship between religiosity and lifestyle (p>0.05). The impact of religiosity (with the assessment model of Glock and Stark) is also significant on the students’ life style (Beta=0.480). The findings indicate that measuring religiosity is necessary to be performed by using Iranian and native models