چکیده فارسی: زمینه و هدف: پیشگیری بین نهادی که مشارکت پلیس و خانواده یکی از نمونههای آن است، از اثربخشترین راهبردهای پیشگیری از بزهکاری است که در جامعۀ ما کمتر مورد توجه و استفاده قرار میگیرد. هدف این تحقیق، میزان تأثیر مشارکت پلیس با خانوادهها در زمینۀ پیشگیری از بزهکاری نوجوانان است. روش: این تحقیق از نظر نوع، توصیفی- پیمایشی، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کمی است. جامعۀ آماری، کلیۀ کارکنان دوایر مشاورۀ کلانتریهای فاتب به استعداد 250 هستند و نمونه بهصورت تمامشمار انتخاب شده است. اطلاعات تحقیق بهصورت کتابخانهای و اسنادی و دادهها توسط پرسشنامۀ محققساخته از نوع طیف لیکرت 5 گزینهای که تأیید روایی و پایایی آن صورت گرفته جمعآوری شده است. یافتهها: در بین چهار مؤلفۀ آموزش و آگاهسازی، آموزش آسیبها و تهدیدات، بالاترین میانگین پاسخدهندگان و آموزش پیشگیری از بزهدیدگی، کمترین میانگین جوابها را داشتهاند. میانگین پاسخ به مؤلفۀ همایش علمی، بهمراتب بالاتر از همایش تعاملی تشخیص داده شد و میانگین پاسخهای دادهشده به مؤلفۀ مشاوره در محلات توسط پلیس با مؤلفۀ مشاوره در کلانتریها بسیار متفاوت برآورد شد. نتیجهگیری: ارائه آموزش عمومی به خانوادهها از سوی پلیس در خصوص آسیب و تهدیدهای پیرامون نوجوانان و آموزش والدین و برپایی نشست علمی با خانوادهها و همچنین راهاندازی دفاتر مشاوره در محلات برای خانوادهها، مهمترین محورهای تعامل بین دو نهاد مورد بحث که از اثربخشی بالایی در پیشگیری از بزهکاری برخوردارند، تشخیص داده شدند
Participation between Police and Families for the Prevention of Juvenile Delinquency
English Abstract: Background and objectives: inter-institutional prevention, which police participation with families is one of its examples is one of the most effective strategies for the prevention of crime that it leaves out of consideration in our society. The purpose of this study is to investigate the effects of police participation with families in the prevention of juvenile delinquency. Method: This is a descriptive-survey study and in terms of purpose is practical. The statistical population is 250 personnel of Fateb police stations that have been selected as census samples. Research data was gathered by using researcher made questionnaire (five options Likert scale) and library research. Findings: Among four components of this study, training and awareness, training injuries and threats have the highest average of the answers and training for the prevention of victimization has the lowest average of answers of respondents. Average response to scientific meetings component was more than interaction meetings and the average of given responses to local counseling component by police was very different with counseling in police stations. Conclusion: As mentioned above, providing public education to families about injuries and threats surrounding juveniles, parent education, establishing scientific meetings with families and also establishing counseling offices in neighborhoods for families by police were diagnosed as the most important interaction issues between these two entities which are highly effective in the prevention of crime