چکیده فارسی: زمینه و هدف: شیوههای گوناگون فرزندپروری، موجب بروز رفتارهای متفاوت در میان کودکان و نوجوانان میشود. هدف پژوهش، تعیین رابطه بین شیوههای فرزندپروری مادران و میزان اضطراب اجتماعی کودکان و مولفههای آن در دختر و پسر پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهر کرج بود. روش: روش پژوهش، توصیفی و نمونه مورد بررسی شامل 400 دانش آموز (دختر و پسر) و همچنین مادران آنها بودند. جهت جمع آوری دادهها از دو پرسشنامه شیوههای فرزندپروری دیانا بامریند و مقیاس اضطراب اجتماعی لایبوتیز برای کودکان و نوجوانان (LSAS – CA) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمونهایt برای گروههای مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام) استفاده گردید . یافتهها: سبکهای فرزندپروری استبدادی، سهل گیرانه و مقتدرانه در سطح (01/0>p) با اضطراب اجتماعی (نمره کل) و همچنین مولفههای اضطراب عملکردی، اجتناب عملکردی، اضطراب اجتماعی و اجتناب اجتماعی رابطه معناداری داشتند که شیوه فرزندپروری مقتدرانه و سهلگیر با کاهش اضطراب اجتماعی در کودکان همراه بود. شیوه فرزندپروری استبدادی با افزایش اضطراب اجتماعی کودکان همراه بود. مادران برای کودکان پسر شیوه سهل گیر و برای کودکان دختر شیوه استبدادی اعمال میکنند که این خود نشان میدهد که دختران نسبت به پسران اضطراب اجتماعی بیشتری دارند. نتیجهگیری: عدم فرزندپروری اصولی و صحیح مشکلات روانی و اجتماعی زیادی به دنبال خواهد داشت و سهم بیشتر مادر در این میان از اهمیت خاصی برخوردار است. مادر به لحاظ نقش برجستهای که در زندگی کودک ایفا میکند، میتواند زمینۀ مناسبی جهت خود شناسی کودک فراهم نماید که به رشد طرحوارههای شناختی آنها کمک کند تا به درک و شناخت مثبت و مناسبی از خود و محیط برآیند و بتوانند از روابط اجتماعی مطلوبی برخوردار گردند و از این طریق در کاهش اضطراب اجتماعی خود نقش به سزایی داشته باشند.
The Relationship between Maternal Parenting Styles with Children's Social Anxiety and its Components
English Abstract: Background and objective: Many parental styles cause different behaviors among children and adolescents. The aim of this study is to determine the relationship between parental styles of mothers and the level of social anxiety in children and its components among boys and girls of fourth and fifth grade in Karaj. Method: This is a descriptive study and the sample was included 400 students (boys and girls) and also their mothers. Data was gathered by using two questionnaires of Diana Baumrind parental styles and Leibowitz Social Anxiety Scale for children and adolescents (LSAS-CA). Data was analyzed by using descriptive statistic and inferential statistic methods (T-tests for independent groups, Pearson correlation and step by step regression analysis were used). Findings: Authoritarian, permissive and forcefulness parental styles at the level (p< 0/10) with social anxiety (total score) and also components of anxiety performance, avoid performance, social anxiety and avoid social had significant relationship which permissive and forcefulness parental styles were associated with reduction of social anxiety in children. The authoritarian parenting style was associated with increased social anxiety in children. Mothers apply permissive style for boys and authoritarian style for girls which it demonstrates that girls have more social anxiety than boys. Conclusion: Lack of proper parenting will be followed by many social and psychological problems and the mother’s role has the special importance. Mother as the prominent role that plays in the child’s life, can provide an appropriate context for self-knowing of the child that it helps them to develop their cognitive schemas, reach to a positive and a proper understanding of themselves and their environment, can get desirable social relations and through these, can play a significant role in reducing social anxiety.