چکیده فارسی: زمینه و هدف: زندگی پرتنش کنونی، جوان را در معرض آسیبهای گوناگونی قرار میدهد. حمایت اجتماعی و سبک دلبستگی از عواملی محسوب میشوند که در سلامت رفتار افراد تأثیرگذار میباشند. هدف این مطالعه پیشبینی رفتار پرخطر بر اساس سبکهای دلبستگی و حمایت اجتماعی در دانشجویان دختر بود. روش: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان که در سال 1392-1393 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داده است که با توجه به نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 150 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و دادهها با پرسشنامه مشتمل بر پرسشنامه حمایت اجتماعی زیست، داهلم، زیمت و فارنی(1988) و سبک دلبستگیهازن و شیور(1987) و پرسشنامه رفتار پرخطر(کاظمینی و مدرسغروی، 1391) جمعآوری گردید و با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بیشترین تغییرات رفتارهای پرخطر مربوط به حمایت خانواده و سبک دلبستگی ایمن است. حمایت اجتماعی دوستان و حمایت اجتماعی افراد و سبک دلبستگی اجتنابی و سبک دلبستگی دوسوگرا قدرت پیشبینی رفتارهای پرخطر را نداشتند. نتیجهگیری: با توجه به وجود ارتباط بین حمایت اجتماعی و سبک دلبستگی با رفتار پرخطر توصیه میشود مسئولین برنامههایی را اتخاذ نمایند که موجبات ارتقای دریافت حمایت اجتماعی و سبک دلبستگی ایمن برای دانشجویان شوند و آموزش خانوادهها در زمینه ایجاد روابط ایمنیبخش با فرزندان و نیز ارائه برنامههای افزایشدهنده امنیت دلبستگی میتواند حایز اهمیت فراوان باشد
Prediction of Risky Behaviors Based on Interest Styles and Social Support in Female Students in Isfahan University
English Abstract: Background and objective: Today stressful living exposes young peoples in different damages. Social support and interest styles are factors that are affecting on health behavior of individuals. The aim of this study was to predict risky behaviors based on interest styles and social support in girl student. Method: This study is descriptive correlational study. Statistical population of this study consisted of female students who were studying in Isfahan university in 2013-2014 and a sample size of 150 people were selected through random sampling. Data was gathered by questionnaire including environment social support questionnaire, Dahlem, Zhimet and Farni (1988) and interest style of Hazen and Shior (1987) and risky behavior questionnaire of Kazemini and Modares Gharavy (2012). Data were analyzed by using the statistical tests of Pearson correlation and stepwise regression. Findings: Most changes in risky behavior are related to family support and secure interest style. Social support of friends and individuals and avoidant interest style and ambivalent interest style couldn't predict risky behaviors. Conclusion: According to the relation between social support and interest style with risky behavior recommended that authorities adopted plans that promote receiving of social support and secure interest style for students. Training families about creating secure relationships with children and also providing programs which increase interest security can be very important.