چکیده فارسی:
هدف پژوهش حاضر، «معرفی و کاریست روش تحلیل گفتمان در یک پژوهش قرآنی» بوده است. در این راستا، سؤال اصلی، «نحوه استفاده از روش تحلیل گفتمان در پژوهشهای قرآنی» می باشد. در پاسخ ابتدا، روش «تحلیل گفتمان» با استناد به منابع «روش های پژوهش کیفی»، به ویژه منابع مربوط به
تحلیل گفتمان» تبیین گردید. در ادامه، بر اساس ویژگی های این روش و با بهره گیری از نرم افزار تحلیل کیفی اطلس تی آی، کل آیات قرآن مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و کدگذاری اولیه و ثانویه، شبکه سازی و استخراج شاخصها انجام شد. کدگذاری ها متناسب با واحدهای تحلیل یعنی «کلمات»، «جملات» و
کل قرآن» در موضوع «رشد یافتگی نوجوان» صورت پذیرفت و یافته های تحلیل گفتمان در قرآن پژوهی» نیز مورد توجه قرار گرفت. بعضی از دستاوردهای این پژوهش عبارت است از:
۱. روش تحلیل گفتمان» با ملاحظاتی، در قرآن پژوهی کاربرد دارد؛ ۲. اکثر مفروضه های روش «تحلیل گفتمان»، در قرآن پژوهی قابل بهره گیری می باشد؛ ۳. حداقل یازده شاخص برای «رشد نوجوان از دیدگاه قرآن» تعریف پذیر است؛ ۴. برای هر شاخص، می توان اجزاء و مؤلفه هایی شناسایی و بیان نمود.
Introduction and Application of the Qualitative Method of "Discourse Analysis" in the Study of "Adolescent Development" from the Qur'anic Perspective
English Abstract: This study aims to “introduce and apply the method of discourse analysis in a Qur’anic study”. In this regard, the main question is “how to use the method of discourse analysis in the Qur’anic studies.” Firstly, the method of “discourse analysis” was explained by referring to the sources of “qualitative research methods”, especially the sources related to “discourse analysis”. Then, based on the characteristics of this method and using Atlas TI quality analysis software, all verse s of the Qur’an were studied, and primary and secondary coding, networking and index extraction were practiced. The coding was performed in accordance with the units of analysis, i.e. “words”, “sentences” and “the whole Qur’an” on the subject of “adolescent development” and the findings of “discourse analysis in the Qur’anic research” were also taken into account. The research results are as follows: 1. the method of “discourse analysis” is used in the Qur’anic research with some considerations; 2. what has been found from this method is mostly applicable in the Qur’anic research; 3. at least eleven indicators are definable for “adolescent development from the Qur’anic perspective”; 4. for each indicator, some components .can be identified and expressed