چکیده فارسی: جان ونزبرو گونه های تکلم خداوند با بشر را مبتنی بر گمانه زنی ها و شیوه تحلیل ادبی خود درباره تفسیر آیه « وَمَا کَانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْیًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولًا فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ مَا یَشَاءُ ۚ إِنَّهُ عَلِیٌّ حَکِیم» (شوری، ۵۱)، تبیین می کند. او با بررسی کلیدواژگان «وحی»، «حجاب» و «ارسال رسول» (یُرْسِلَ رَسُولًا) در این آیه و کاربردهای آن ها در سایر آیات، درصدد اقتباس قرآن از عهدین برمی آید. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیلی - انتقادی، فرضیات وی ارزیابی می شود. برآیند پژوهش، تبیین و نشان دادن کاستیهای نظرات این قرآن پژوه آمریکایی و استاد دانشگاه لندن در: تکلم خدا در هر سه قسم وحی، عدم ترادف وحی و ارسال، کاربردهای گوناگون حجاب در قرآن و تمایز این کاربردها با عهدین، عدم دلالت «القی» بر وحی الهی یا الهام شیطانی و... است.
Evaluating Wansbrough 's View on “Revelation” in the “Book “The Qur'anic Studies
English Abstract: Based on his speculations and methods of literary analysis about the exegesis of the verse, “It is not fitting for a man that Allah should speak to him except by inspiration, or from behind a veil or by the sending of a messenger to reveal, with Allah’s permission. What Allah wills: for He is Most High, Most Wise.” (chapter Shura, verse 51), John Wansbrough states different kinds of God’s talking with human beings. By examining the keywords “revelation”, “hijab” and “sending messengers” in this verse and their applications in other verses, he seeks to show that the Qur’an was adapted from the Testaments. Using analytical-critical method, this paper evaluates his hypotheses. It explains and shows the shortcomings of the opinions of this American Qur’an researcher and professor at the University of London about God’s speaking in all three types of revelation, non- synonymity of revelation and sending, various uses of hijab in the Qur’an and the differences of these uses with those in the Testaments, a lack of implication of Elqi on divine revelation or satanic inspiration and so on.