چکیده فارسی: زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رضایت زناشویی بر اساس همدلی، شناخت اجتماعی و مهارتهای ارتباطی با نقش واسطهای فنوتایپ گسترده اُتیسم در بین والدین کودکان اُتیستیک انجام گردید.. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیادی و به لحاظ تحلیل دادهها از نوع توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل والدین کودکان اُتیستیک شهر تهران و قزوین در سال 1402 بود که از بین آنها 200 والد (با استناد به دیدگاه صاحبنظران) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه رضایت زناشویی (هودسن، 1992)، مقیاس بهره همدلی (بارون کوهن، 2003)، مقیاس ذهنخوانی از طریق چشمها (بارون کوهن، 2001)، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی (کوئین دام، 2004) و مقیاس اُتیسم بهر بزرگسال (بارون کوهن، 2001) گردآوری شد. اطلاعات گردآوری شده توسط روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزار AMOS تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که برازش مدل مفهومی پیشنهادی، مورد تایید قرار گرفت. بررسی مسیرهای مستقیم ارتباط متغیرهای مورد بررسی نشان داد که متغیرهای همدلی، شناخت اجتماعی و مهارتهای ارتباطی با رضایت زناشویی رابطه دارد. همچنین نتایج بررسی مسیرهای غیرمستقیم نشان داد که فنوتایپ گسترده اُتیسم در ارتباط بین متغیرهای همدلی، شناخت اجتماعی و مهارتهای ارتباطی با رضایت زناشویی در والدین کودکان اُتیستیک نقش میانجی دارد. نتیجهگیری: پژوهش حاضر با تایید مدل پیشنهادی نشان داد که والدین کودکان اُتیستیک به دلیل مشکلاتی که در حوزه همدلی، شناخت اجتماعی و مهارتهای ارتباطی دارند، در رابطه زوجی خود چالشهایی را تجربه میکنند و در نتیجه رضایت زناشویی پایینتری را گزارش میکنند.
Prediction of marital satisfaction based on empathy، social cognition and communication skills with the mediating role of broader autism phenotype in parents of autistic children.
English Abstract: Background and Aim: The present study was conducted with the aim of predicting marital satisfaction based on empathy, social cognition and communication skills with the mediating role of broad autism phenotype among parents of children with autism disorder. Methods: The current research was descriptive-correlation and structural equations in terms of its fundamental purpose and in terms of data analysis. The statistical population of the present study included parents of autistic children in Tehran and Qazvin was in 2023, among whom 200 parents (based on the opinions of experts) were selected as the research sample using available sampling method. Data using whith marital satisfaction questionnaire (Hudson, 1992), empathy interest scale (Baron Cohen, 2003), mind reading scale through eyes (Baron Cohen, 2001), communication skills questionnaire (Queen Dam, 2004) and Autism in adults (Baron Cohen, 2001) was compiled. The collected data was analyzed by structural equation modeling (SEM) using AMOS software. Results: The results showed that the fit of the proposed conceptual model was confirmed. Examining the direct paths of the relationship between the investigated variables showed that the variables of empathy, social cognition and communication skills are related to marital satisfaction. The results of investigating the indirect paths showed that the broad phenotype of autism plays a mediating role in the relationship between the variables of empathy, social cognition and interpersonal skills with marital satisfaction in parents of autistic children. Conclusion: The present study confirmed the proposed model and showed that parents of autistic children experience challenges in their marital relationship due to the problems they have in the field of empathy, social cognition and communication skills and as a result report lower marital satisfaction.
Keywords: communication skills , marital satisfaction , empathy , social cognition , broad phenotype of autism .