چکیده فارسی: زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی خواندن انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش کیفی میباشد. در تدوین الگو، جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مقالات علمی معتبر در زمینه ناتوانی خواندن بود که باتوجه به جست و جوی منظم در پایگاههای اطلاعاتی، بر اساس معیارهای ورود مقالات علمی شناسایی و در نهایت بر اساس معیارهای خروج مقالات پژوهشی برای تحلیل نهایی انتخاب میشوند. برای گردآوری، گزارش و ثبت اطلاعات پژوهشهای اولیه، از فرم کاربرگ طراحی شده توسط محقق استفاده شد. تحلیل یافتهها با استفاده از الگوی هفت مرحله ای سنتزپژوهی مارش (1991) و روشهای کدگذاری باز و محوری انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی مقالات علمی معتبر در زمینۀ مهارتهای اجتماعی بود که باتوجه به جست و جوی منظم در پایگاههای اطلاعاتی، براساس معیارهای ورود، مقالات علمی شناسایی و در نهایت بر اساس معیارهای خروج 52 تحقیق پژوهشی برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. جهت تحلیل دادههای حاصل از سنتزپژوهی از تحلیل کیفی استفاده شد. در تحلیل کیفی به تعیین مقولهها، تعیین نوع ارتباطات مقولهها، تقلیل و ساده کردن متن، کشف ارتباط بین مفاهیم و مقولهها، کدگذاری ارتباطات، ترسیم نتایج و نتیجه گیری پرداخته شد. برای تعیین اعتبار الگوی تدوین شده، از فرمول نسبت روایی محتوا و مقدار تعیینشده در جدول لاوشه براساس تعداد مشارکتکنندگان در آزمون استفاده شد. یافتهها: در پژوهش حاضر به تدوین الگوی برنامه درسی مبتنی بر مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان دارای اختلال خواندن پرداخته شد. این الگو شامل 12 مهارت اجتماعی است. در آموزش هر مهارت 6 هدف عمده تعریف شد که دانش آموزان باید به این اهداف نایل میآمدند. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشانگر الگوی مطلوب برنامه درسی مبتنی بر مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی خواندن با میزان روایی 87/0 بود.
Designing a curriculum model based on social skills in students with reading disabilities
English Abstract: Background and Aim: The present research was conducted with the aim of designing a curriculum model based on social skills for students with reading disabilities. Methods: The current research is a qualitative research. In formulating the model, the statistical population of this research included all valid scientific articles in the field of reading disability, which were identified based on the criteria for the inclusion of scientific articles and finally based on the criteria for the exclusion of research articles for the final analysis, according to a regular search in databases. be. A worksheet designed by the researcher was used to collect, report and record primary research information. The analysis of the findings was done using the seven-step synthesis research model of Marsh (1991) and open and axial coding methods. The statistical population of this research included all the valid scientific articles in the field of social skills, which were identified based on the entry criteria, according to the regular search in the databases, and finally, based on the exit criteria, 52 research studies were selected for the final analysis. Qualitative analysis was used to analyze the data obtained from synthesis research. In the qualitative analysis, the categories were determined, the types of connections between the categories, reducing and simplifying the text, discovering the relationship between concepts and categories, coding the connections, drawing the results and drawing conclusions were discussed. To determine the validity of the developed model, the formula of the content validity ratio and the value determined in the Lavshe table based on the number of participants in the test were used. Results: In the present study, a curriculum model based on social skills was developed for students with reading disorders. This model includes 12 social skills. In teaching each skill, 6 major goals were defined that the students had to achieve. Conclusion: The results of the research indicated the desirable pattern of the curriculum based on social skills in students with reading disabilities with a validity rate of 0.87.
Keywords: social skills , curriculum based on social skills , reading disability .