نویسندگان:
فیروزه کرمی1 .1دانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف، گرایش قرآن و متون اسلامی، دانشگاه علوم قرآن و حدیث قم
چکیده فارسی: زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علَی نظمجویی شناختی و بهزیستی روانشناختی با توجه به نقش میانجیگری ذهنآگاهی در دانشآموزان دوره متوسطه تهران انجام گرفت. روش پژوهش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی با توجه به تعداد متغیرها بر روی یک نمونه 352 نفری انجام شد که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از میان دانشآموزان مقطع متوسطه دوم منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1400 انتخاب شدند. پرسشنامههای تنظیم هیجان گراتز و رومر (2004)، بهزیستی روانشناختی ریف (2002) و ذهنآگاهی فرایبورگ (2006) اجرا شدند و دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در سطح معناداری 0.01> P توسط نرم افزار AMOS و SPSS ورژن 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: مدل ساختاری پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس نظمجویی شناختی هیجان با میانجیگری ذهنآگاهی در دانشآموزان با دادههای گردآوریشده، برازش قابلقبول و مطلوبی داشت (0.01> P). بنابراین نظمجویی شناختی هیجان با میانجیگری ذهنآگاهی، بهزیستی روانی را در دانشآموزان دوره متوسط تبیین میکند. نتیجهگیری: با توجه به ارتباط مثبت و معنادار بهزیستی روانشناختی با نظمجویی شناختی هیجان و تأیید نقش میانجی ذهنآگاهی، مدارس میتوانند با استفاده از کارگاههای مهارت زندگی، محیطهای آموزشی را به گونهای برنامهریزی کنند که با افزایش سطح ذهنآگاهی، امکان بهکارگیری مهارتهای مثبت نظمجویی شناختی هیجان، برای دانشآموزان فراهم شود.
Causal relationship between Cognitive Emotion Regulation and psychological well-being with regard to the mediating role of mindfulness in students
English Abstract: Background and Aim: The purpose of present study was to examine the causal relationship between Cognitive Emotion Regulation and psychological well-being, considering the mediating role of mindfulness in middle school students in Tehran. Methods: This descriptive correlational study was conducted on a sample of 352 people using a multi-stage cluster sampling method among all the second grade high school students of the district 2, Tehran province, during the academic year, in 2020-21. data were collected using Gratz & Roemer’s difficulties in emotion regulation scale (DERS) (2004), Ryff’s Psychological well-being inventory (2002) and Freiburg Mindfulness Inventory (2006). The data were analyzed by descriptive statistics, Pearson correlation and structural equation modeling, with AMOS and SPSS software version 24 at a significance level of P<0.01. Results: The structural model of predicting psychological well-being based on the Cognitive Emotion Regulation with the mediating role of mindfulness in students had a good fit with the collected data (P<0.01). Therefore, the cognitive emotion regulation through the mediation of mindfulness significantly explain the psychological well-being of middle school students. Conclusion: Considering the positive significant relationship between psychological well-being and cognitive emotion regulation and confirming the mediating role of mindfulness, school admins can provide life skills workshops at educational environments, so by increasing the students’ level of mindfulness, enhance the possibility of using the positive skills of cognitive emotions regulation
Keywords: mindfulness , students , cognitive emotion regulation , psychological well-being .