چکیده فارسی: زمینه و هدف: پژوهش حاضربا هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی با رویکرد دلبستگی بر خودتنظیمی و تابآوری دانشآموزان پسر با نارسایی توجه –بیش فعال اجرا شد. روش پژوهش: این پژوهش، از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی بوده که از نوع نیمه آزمایشی دارای پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پسر 9تا 11 ساله دوره ابتدایی که به دلیل داشتن نشانههای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی در سال تحصیلی 1402-1401 به مراکز مشاوره و روانشناسی مراجعه کردند، تشکیل میدهند. برای انتخاب نمونه تحقیق، تعداد20 نفر برای هر گروه به شکل نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به شکل گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه کانرز فرم والد، پرسشنامه راهبرهای یادگیری خودتنظیمی و مقیاس توانمندیهای اجتماعی –هیجانی و تاب آوری استفاده شد. گروه آزمایشی تحت بازی درمانی با رویکرد دلبستگی (10 جلسه 60 دقیقه ای) قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری انجام شد. نتایج نشان دادند بازی درمانی با رویکرد دلبستگی به بهبود خودتنظیمی و تابآوریدر مرحلۀ پسآزمون منجر میشود و این تأثیر در مرحلۀ پیگیری نیز منجر به بهبود خودتنظیمی و تابآوری انجامید که نشان دهنده تداوم اثربخشی بازی درمانی با رویکرد دلبستگی بوده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، اجرای درمان بازی درمانی با رویکرد دلبستگی برای دانشآموزان با نارسایی توجه/ بیش فعالی میتواند موجب افزایش خودتنظیمی و تابآوری در آنها شود.
The effectiveness of play therapy with an attachment approach on self-regulation and resilience of students with attention deficit hyperactivity disorder in Tehran
English Abstract: Background and Aim: The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of play therapy with an attachment approach on self-regulation and resilience of male students with attention deficit hyperactivity disorder. Methods: In terms of the purpose of this research, it is an applied research, which is a semi-experimental type with a pre-test-post-test and a control group and a two-month follow-up period. The statistical population of the present study consists of all the 9-11-year-old male students of the elementary school who referred to counseling and psychology centers due to symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder in the academic year of 1401-1402.To select the research sample, 20 people were selected for each group in the form of a purposive random sample and randomly assigned to two experimental and control groups.In order to collect information, Connors Parent Form Questionnaire, Self-Regulatory Learning Leaders Questionnaire, and Social-Emotional Capabilities and Resilience Scale were used.The experimental group underwent play therapy with an attachment approach (10 sessions of 60 minutes). Results: Data analysis was done using the statistical test of univariate analysis of covariance.The results showed that play therapy with an attachment approach leads to the improvement of self-regulation and resilience in the post-test phase And this effect in the follow-up phase also led to the improvement of self-regulation and resilience, which shows the continued effectiveness of play therapy with an attachment approach. Conclusion: According to the results of the research, the implementation of play therapy with an attachment approach for students with attention deficit/hyperactivity disorder can increase their self-regulation and resilience.
Keywords: resilience , attention deficit hyperactivity disorder , self-regulation , play therapy with attachment approach .