چکیده فارسی: زمینه و هدف: مشکلات رفتاری ازجمله اختلالات شایع، ناتوانکننده و افراطی دوران کودکی هستند که برای کودک و خانواده مشکلات زیادی را ایجاد میکند هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان مشکلات رفتاری کودکان با و بدون آسیب بینایی سن 3 تا 6 سال بود. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی و از نوع علی – مقایسهای میباشد. نمونه پژوهش حاضر شامل 200 کودک دوره پیشدبستانی (در سنین 3-6) سال بود که از هر گروه 100 نفر (گروه کودکان با آسیب بینایی 100 نفر، گروه کودکان عادی هم 100 نفر) به روش نمونهگیری هدفمند و همتاسازی مبتنی بر جنسیت در هر رده سنی (70 پسر و 30 دختر)، از میان کلیه کودکان دوره پیشدبستانی که به مراکز توانبخشی و پیشدبستانی ناحیه 1 شهر تهران مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. برای سنجش مشکلات رفتاری از مقیاس رفتار پیشدبستانی و کودکستان (PKBS) مرل (1994) استفاده شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از روش آماری تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج آزمون تی نمونههای مستقل برای دو گروه کودکان با آسیب بینایی و کودکان عادی بیانگر آن بود که تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد (05/0>P). بدینصورت که کودکان با آسیب بینایی نسبت به کودکان عادی مشکلات رفتاری بیشتری دارند. نتیجهگیری: یافتههای آماری و تبیین یافتهها نشان میدهد که بین کودکان پیشدبستانی با و بدون آسیب بینایی ازنظر مشکلات رفتاری تفاوت معناداری وجود دارد که این تفاوت میتواند ناشی از عدم مهارتهای کافی در سازگاری کودکان با آسیب بینایی، فقدان نشانههای دیداری در این کودکان، خشم، عصبانیت و پرخاشگری به دنبال عدم پذیرش، انزوای اجتماعی کودکان با آسیب بینایی، سبکهای فرزند پروری والدین دارای کودکان با آسیب بینایی که رفتار کودک را تحت تأثیر قرار میدهند، نوع نگرش والدین و عواطف منفی والدین، استرس والدینی، سبک والدگری کنترلکننده والدین دارای کودک با آسیب بینایی باشد که همگی باعث تشدید مشکلات رفتاری در کودکان با آسیب بینایی میشود.
Comparison of behavioral problems of children with and without visual impairment aged 3 to 6 years
English Abstract: Background and Aim: Behavioral problems are common, debilitating and extreme childhood disorders that cause many problems for the child and the family. The purpose of this study was to compare the amount of behavioral problems of children with and without visual impairment aged 3 to 6 years. Methods: The research method is descriptive and causal-comparative. The statistical population of this research included all preschool children (ages 3 to 6) with and without visual impairment in Tehran in 2022-2023. The sample of the research was 200 parents of preschool children (100 parents of visually impaired children and 100 parents of normal children) who were selected from rehabilitation and preschool centers in Tehran using a targeted sampling method. Merrell (1994) Preschool and Kindergarten Behavior Scale (PKBS) was used to measure behavioral problems. The collected data were analyzed using independent t-test. Results: The results of independent samples t-test for two groups of visually impaired children and normal children indicated that there is a significant difference between the two groups (P<0.05). Thus, visually impaired children have more behavioral problems than normal children. Conclusion: The statistical findings and the explanation of the findings show that there is a significant difference between preschool children with and without visual impairment in terms of behavioral problems, and this difference can be caused by the lack of sufficient skills in the adaptation of children with visual impairment, the lack of symptoms visual problems in these children, anger, anger and aggression following rejection, social isolation of children with visual impairment, parenting styles of parents with children with visual impairment that affect the child's behavior, the type of parental attitude and negative emotions of parents, parental stress, the controlling parenting style of parents with a child with visual impairment, all of which aggravate behavioral problems in children with visual impairment.
Keywords: behavioral problems , visual impairment .