چکیده فارسی: زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته «روایت درمانی مبتنی بر وب» بر کارکردهای اجرایی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی انجام شد. روش پژوهش: با استفاده از یک طرح نیمه تجربی، 30 کودک (18 پسر، 12 دختر) 9 تا 11 ساله مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی از مراکز مشاوره تحصیلی شیراز در سال تحصیلی 1401-1400 انتخاب شدند. آنها در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در حالی که هر دو گروه تحت درمان دارویی قرار گرفتند، گروه آزمایش تحت آموزش 12 جلسهای «روایت درمانی مبتنی بر وب» قرار گرفتند و گروه کنترل این آموزش را دریافت نکردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه های کانرز (2004)، علائم مختصر کودکان (2000) و مهارتهای اجتماعی متسون (1983) جمع آوری شد. آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس (ANCOVA) برای آزمون فرضیههای تحقیق و همچنین مقایسههای زوجی بین گروهها با استفاده از آزمونهای پیگیری لوین و بونفرونی انجام شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش «روایت درمانی مبتنی بر وب» در بهبود سازمان/برنامهریزی و تعاملات اجتماعی مؤثر بودهاست. اما تفاوت معنی داری در نمرات توجه بین گروه آزمایش و کنترل وجود نداشت. نتیجهگیری: استفاده از فناوریهای جدید مانند «روایت درمانی مبتنی بر وب» راهبرد امیدوارکنندهای را برای توانبخشی کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی نشان میدهد.
The effectiveness of "web-based Narrative therapy" on executive functions and social interactions of children with ADHD
English Abstract: Abstract Introduction: Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common childhood disorders, requiring consistent adherence to treatment for successful outcomes. The present study aimed to determine the effectiveness of the " web-based Narrative therapy " package on the executive functions and social interactions of children with ADHD. Method: Using a quasi-experimental design, 30 children (18 boys, 12 girls) aged 9 to 11 with ADHD were selected from educational counselling centers in Shiraz during the academic year 1400-1401. They were assigned to experimental and control groups after matching. While both groups received pharmacological treatment, the experimental group underwent a 12-session " web-based Narrative therapy " training over a period of one month and two weeks, while the control group did not receive this training. Data were collected using the use of Connors (2004), Brief Children's Symptoms (2000), and Mattson's Social Skills (1983) questionnaires to assess the variables of attention, organization/planning, and social interactions, respectively. Descriptive statistics including means, standard deviations, minimum and maximum values were calculated, followed by the use of covariance analysis (ANCOVA) to test the research hypotheses. The paired comparison between groups was conducted using the Levene and Bonferroni follow-up tests. The data were analyzed using SPSS version 22. Results: The results indicated that the "web-based Narrative therapy" training was effective in improving organization/planning and social interactions. However, there was no significant difference in attention score between the experimental and control groups. Conclusion: The utilization of new technologies such as "web-based Narrative therapy" demonstrates a promising strategy for rehabilitating children with ADHD. The outcomes of e-health interventions suggest that it is a potentially cost-effective and accessible intervention for children with ADHD.
Keywords: Narrative therapy , students with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) , attention , Organization/Planning , social interactions. .