چکیده فارسی: زمینه و هدف: شیوع بیماری کووید-19 و تعطیلی مدارس مشکلات تحصیلی برای دانشآموزان همراه داشت. هدف ازاین مطالعه مقایسه میزان درگیری تحصیلی دانشآموزان با و بدون اختلالیادگیری در زمان شیوع کرونا و آموزش از راه دور است. روش پژوهش: دراین پژوهش مقطعی، توصیفی-تحلیلی، از بین دانشآموزان پایه اول تا سوم 6 مرکز اختلال یادگیری در اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401، به صورت خوشهای 2 مرکز و از بین دانشآموزان آنها تعداد 100 دانشآموز مبتلا به اختلالیادگیری (50 نفر اختلالخواندن و 50 نفر اختلالریاضی) انتخاب شدند. اندازه نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه با فرض ده درصد ریزش تعیین شد. پس از بررسی نمرات ثبت شده آزمونهای نارساخوانی نما و ریاضی ایران کیمت در پرونده دانشآموزان، تمامی آنها به عنوان دانشآموزان مبتلا به اختلالیادگیری شناسایی شدند. و از همسالان آنها تعداد 50 نفر دانشآموز بدون اختلالیادگیری با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ جمعآوری شد و سپس از طریق آزمونهای نرمافزار SPSS نسخه 23 دانشآموزان هر سه گروه ازنظر درگیریتحصیلی و ابعاد شناختی، رفتاری و انگیزشی آن بایکدیگر مقایسه شدند. یافتهها: تفاوت نمره کل درگیری تحصیلی بین دانشآموزان با اختلال خواندن و بدون اختلالیادگیری معنادار بود. همچنین تفاوت میانگین حیطه شناختی، بین گروه ریاضی و دانشآموزان بدون اختلالیادگیری معنادار بود. تفاوت میانگین در بعد رفتاری نیز، در دو گروه دانشآموزان بدون اختلال با گروه دانشآموزان دارای اختلال خواندن معنادار بود. اما در بعد انگیزشی تفاوت معناداری بین گروههای سهگانه پژوهش مشاهده نشد. نتیجهگیری: باتوجه به درگیری تحصیلی پایین دانشآموزان با اختلالیادگیری به ویژه در حیطه شناختی لازم است در آموزش ازراه دور، محتوای آموزشی مناسب با ویژگیها و نقایص شناختی این گروه طراحی شود. دراین راستا میتوان از تصاویر و ویدیوهای چندبعدی استفاده کرد.
Comparing the academic engagement between students with and without learning disorder in distance learning system
English Abstract: Background and Aim: The spread of the Covid-19 disease and the closure of schools caused some academic problems for students. The purpose of this study was to compare the level of academic involvement of students with/and without learning disability, during Corona situation. Methods: The study was cross-sectional, descriptive-analytical. Among the first to third grade students in Isfahan Learning disability centers (in the academic year of 1400-1401), 100 students with learning disability were selected. The participants consisted of 50 students with reading disorder and 50 with math disorder. They were selected by cluster sampling in two stages. Their file had the Nema dyslexia test and Iran KMT mathematics test and were identified as students with learning disability. Also, from their classmates, 50 students without learning disabilities were selected. The data was collected using the Zerang academic engagement questionnaire (2013). For analysis, SPSS software tests version 24was used. The students of all three groups (reading disorder, math disorder, and students without disability) were compared with each other in terms of academic engagement and its cognitive, behavioral and motivational dimensions. Results: The difference between the mean scores of students with reading disorder and without learning disability were significant. The difference in the cognitive scores between math group and students without learning disability were significant too. In behavioral engagement, the significant difference was seen between dyslexia group and their peers without disability. But there was not a significant difference in motivational engagement of all three groups. Conclusion: Considering the low academic engagement of students with learning disability, especially in the cognitive field, it is necessary to have an appropriate educational plan and implementation preparation for this group of students in distance learning.
Keywords: academic engagement , learning disorder , Distance Learning .