چکیده فارسی: زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک شایستگی با خودکارآمدی تحصیلی در کودکان مقطع ابتدایی با نقش میانجی انگیزش تحصیلی بود .روش پژوهش: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری و جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان ابتدایی دوره اول شهر قزوین در سال تحصیلی 1401-1402 بود که از بین آنها با توجه به دیدگاه تاباکنبک و فیدل (2001) که کمترین مقدار حجم نمونه برای مدلیابی معادلات ساختاری را 200 نفر کافی دانستهاند، 223 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای ادراک شایستگیهارتر (1982)، خودکارآمدی تحصیلی مورگان جینگ (1988) و انگیزش پیشرفت تحصیلی هارتر (1980) بود. برای تحلیل مدل علی از روش مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار ایموس 24 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که انگیزش تحصیلی نقش واسطهای معناداری در رابطه بین ادراک شایستگی دانشآموزان با خودکارآمدی تحصیلی دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که ارتباط مستقیم ادراک شایستگی با خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی و همچنین ارتباط مستقیم انگیزش تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی به لحاظ آماری معنادار است. نتیجهگیری: نتایج حاضر، ایده ارزشمندی را برای پژوهشگران و مربیان درباره مسائل مرتبط با خودکارآمدی تحصیلی برای دانشآموزان فراهم کرده است و اهمیت ادراک شایستگی و انگیزش تحصیلی را در ارتباط با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان مورد حمایت قرار داده است.
The relationship between competence perception and academic self-efficacy in third grade elementary school children with the mediating role of academic motivation
English Abstract: Background and Aim: The aim of this research is to investigate the relationship between competence perception and academic self-efficacy in third grade elementary school children with the mediating role of academic motivation. Methods: The present research method is correlation of structural equation modeling and population of the present study included the first-grade elementary students of Qazvin city in 2022-2023. Based on the theory of Tabachnick and Fidell (2001), they considered the sufficient minimum sample size 200 for structural equation modeling. Therefore, 223 participants were selected through available sampling method. The research instruments included Harter's competence perception questionnaires (1982), Morgan Jing's academic self-efficacy (1988) and Harter's motivation for academic progress (1980). To analyze the model, structural equation modeling method and AMOS 24 software were used. Results: The results showed that academic motivation mediated the relationship between students' perception of competence and academic self-efficacy. Also, the results of the research indicated that the direct relationship between competence perceptions and academic self-efficacy and academic motivation, as well as the direct relationship between academic motivation and academic self-efficacy of students, is statistically significant. Conclusion: The current results have provided a valuable idea for researchers and educators about issues related to academic self-efficacy for students and have supported the importance of the perception of competence and academic motivation in relation to academic self-efficacy of students.
Keywords: academic self-efficacy , academic motivation , competence perception , in elementary school children .