چکیده فارسی: زمینه و هدف: پاندمی کرونا بر سبک زندگی افراد جامعه و بویژه کودکان تأثیر بسزایی داشت. لذا هدف از این پژوهش مقایسه وضعیت مصرف ریزمغذیها، و ترکیب بدنی دانشآموزان دختر فعال و غیرفعال مقطع ابتدایی شهر ارومیه بود. روش پژوهش: در یک تحقیق توصیفی مقطعی323 دانش آموز دختر مقطع ابتدایی در دامنه سنی 7-11 سال از مدارس شهر ارومیه به صورت خوشهای و تصادفی انتخاب و به دوگروه سالم فعال به تعداد 77 نفر و غیرفعال به تعداد 246 نفر تقسیم بندی شدند. ابتدا شاخصهای عمومی وترکیب بدنی آنها اندازهگیری شد. دانشآموزان فعال و غیرفعال به ترتیب دارای شاخص توده بدنی93/13±1/21و94/2±44/25 کیلوگرم برمتر مربع، درصد چربی 01/7±49/26 و22/9±19/30 درصد بودند. سپس با مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه از والدین دانشآموزان، اطلاعات ثبت سه روزه غذایی و فعالیتهای روزانه شان ثبت شد. سپس با استفاده از نرم افزار نوتریشن فور، مقدار ریزمغذیها محاسبه شد. نهایتا، با استفاده از آمار توصیفی وآزمونهای تی، دادهها تحلیل شدند. یافتهها: تفاوت آماری معنی داری بین ویتامینهای تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین، کوبالامین، اسید آسکوربیک، ویتامین آ، ویتامین دی، ویتامین ای، ویتامین کا بین گروه فعال وغیرفعال وجود داشت ودریافت درتمامی منابع به جز ویتامین تیامین درگروه فعال بالاتر بود(05/0P<). تفاوت آماری معنی داری در مواد معدنی فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، روی، آهن، سدیم، کروم، منگنز بین گروه فعال و غیرفعال وجود داشت (05/0P<). همچنین مقادیرکوبالامین، ویتامین آ، ویتامین دی، ویتامین کا، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن در برخی گروهها پایین تر از آر دی ای و بقیه گروهها درتمام ویتامینها و مواد معدنی بالاتر از آر دی ای مصرف شده بودند(05/0P<). نتیجهگیری: پاندمی کرونا بر رژیم غذایی و ترکیب بدنی دانشآموزان تاثیر گذاشته است و براهمیت فعالیتهای بدنی و رژیم غذایی برای فعالیتهای آموزشی و سلامتی تأکید می شود.
Assessment of Micronutrient consumtion status and body composition of active and inactive primary school girls student in Urmia city and comparing them with standard values during COVID-19 pandemic
English Abstract: Background and Aim: The COVID-19 pandemic significantly effected on children's lifestyles, requiring a study to assess micronutrient consumption and body composition in active and inactive primary school girls in Urmia city. Methods: In a cross-sectional descriptive study, 323 primary school girls with age between 7-11 years old were randomly clustered selected from schools in Urmia and divided into two healthy active (n=77) and inactive(n=246)groups. First, their general indices and body composition were measured. Active and inactive students had body mass index of 21.13±1.93 and 25.44±2.94 kg/m2, fat percentage was 26.49±7.01% and 30.19±9.22%, respectively. Then, Parents interviewed and completed questionnaires to record student's daily food and physical activity intake for three days.Then, by using Nutrition 4 software, calorie consumption, amount of micronutrients were calculated. Finally, the data were analyzed by using descriptive statistics and t-tests. Results: A significant difference was found in the intake of vitamins thiamine, riboflavin, niacin, pyridoxine, cobalamin, ascorbic acid, vitamin A, vitamin D, vitamin E, and vitamin K between active and inactive groups. The active group had higher intake, except for vitamin thiamine (P<0.05). There was a Significant difference in minerals between active and inactive groups for phosphorus, calcium, magnesium, potassium, zinc, iron, sodium, chromium, manganese. (P<0.05). Some groups consumed lower amounts of RDA of cobalamin, A, D, K, calcium, magnesium, potassium, and iron, while others consumed all above RDA. Conclusion: COVID-19 has effected on children's diet and body composition, emphasizing the importance of physical activities and diet for educational activities and health.
Keywords: Nutrition , Micronutrients , Primary School Students , Active and inactive .