چکیده فارسی: زمینه و هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل ارتقا سلامت روان در بین کودکان ابتدایی مبتنی بر آموزش مهارتهای زندگی و عوامل رفتاری، ساختاری و زمینهای همراه با اعتباربخشی با استفاده از پژوهش ترکیبی است. با مطالعه ادبیات پژوهش، ابعاد، مؤلفهها و شاخصها شناسایی و بعد از اعتباربخشی، نتیجه در قالب مدل ارائه شده است. روش پژوهش: در این پژوهش از روش ترکیبی (کمی و کیفی) استفاده گردیده است. جامعه آماری در بخش کمی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر میباشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداقل 304 نفر برآورد شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در بخش کمّی، 14 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی انجام شد. ابزار جمع آوری دادهها در خصوص مؤلفههای آموزش مهارتهای زندگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی و همچنین روایی صوری و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ با مقدار 830/0 سنجیده و مدلی اجرایی تحقیق با استفاده از دادههای جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهره گیری از فنون آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: مدل پژوهش شامل 4 بعد و 15 مؤلفه مهارت زندگی مؤثر در ارتقا سلامت روان کودک در ارتباط مستقیم با 10 عامل سه شاخگی پس از اعتباربخشی، ارائه گردید. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان بیان داشت که با تقویت مهارتهای مراقبت، تعهد پذیری، مسئولیت پذیری، انعطاف، عمل به تعهدات، مهارت گوش دادن، مهارت نه گفتن و مهارت پذیرفتن نقش در کودکان میتوان مهارتهای خودمسئولیتی و همچنین با تقویت مهارتهای نوآوری، مهارت به پایان رساندن کارها، کمک به دیگران، ادب، قانون پذیری در کودکان میتوان مهارتهای اخلاق کاری را در آنان توسعه داد.
Presenting a model for improving the mental health of primary school children based on teaching life skills and three-pronged factors along with accreditation
English Abstract: Background and Aim: The purpose of this research is to present a model of mental health among elementary school children based on life skills training and behavioral, structural and contextual factors along with validation using hybrid research. By studying the research literature, dimensions, components and indicators are identified and after validation, the result is presented in the form of a model. Methods: In this research, a combined method (quantitative and qualitative) has been used. The statistical population in the quantitative section of elementary teachers working in Rafsanjan city includes 1455 people, using Cochran's formula, the sample number was estimated to be at least 304 people, and they were selected using simple random sampling method. In order to better explain the results and reveal the neglected cases in the quantitative part, 14 in-depth interviews were conducted in the qualitative part using the purposeful sampling method and in the form of snowball. The tool for collecting data regarding the components of life skills training is a researcher-made questionnaire, the validity of which was determined by confirmatory factor analysis, as well as the face validity and reliability by calculating Cronbach's alpha with a value of 0.83, and an implementation model of the research using the collected data. collected through questionnaires and also using descriptive and inferential statistics techniques were analyzed. Results: The research model including 4 dimensions and 15 components of life skills effective in improving child's mental health was presented in direct connection with 9 three-pronged factors after accreditation. Conclusion: According to the research findings, it can be said that by strengthening the skills of care, acceptance, responsibility, acting on attention, listening skills, the skill of saying no and the skill of accepting roles in children, self-compassion skills can be developed and also by strengthening the skills of Innovation, ability to finish work, helping others, politeness, lawfulness in children can develop work ethic skills in them.
Keywords: mental health , Accreditation , model , promotion , elementary children .