چکیده فارسی: زمینه و هدف: مشکلات هیجانی- رفتاری در بین کودکان و نوجوانان به عنوان خطرساز بالقوه برای بهزیستی روانشناختی آنان تلقی میشود و اغلب منجر به پیامدهای نامطلوب و مداوم میشوند. هدف این پژوهش بررسی مضامین، ساختار، تعاملات و بستر و زمینه روایتهای زندگی مادران کودکان دارای مشکلات هیجانی- رفتاری بود. روش پژوهش: روش این پژوهش کیفی، با رویکرد تحلیل روایتی کثرتگرا بود. مشارکتکنندگان شامل 19 مادر کودکان 7 تا 8 ساله دارای مشکلات هیجانی-رفتاری شهرهای بروجرد و خرم آباد در سال 1400بودند. برای شناسایی کودکان دارای مشکلات هیجانی- رفتاری از فرم والد پرسشنامه آخنباخ استفاده شد و با مادران آنان مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. یافتهها: مضامین شناساییشده در این پژوهش عبارت بودند از: سبک فرزندپروری ناکارآمد، مشکلات اقتصادی-اجتماعی، مشکل ارتباطی با پدر، اختلافات خانوادگی، استرس مادر در دوره بارداری، بی علاقگی به یادگیری، نقص توجهی، دشواری در بروز هیجانات، حساسیت اضطرابی، نافرمانی و لجبازی، نقض قوانین مدرسه، دروغگویی، بدرفتاری، پرخاشگری و قلدری و مشکل ارتباطی با دوستان و معلمان در کودکان دارای مشکلات هیجانی-رفتاری بود. تحلیل ساختاری روایت ها، بیانگر نقش عوامل شخصی روایتهای زندگی مادران (نارضایتی، خشم، افسردگی) و عوامل اجتماعی (ارتباط نامناسب با کودک) در ایجاد مشکلات هیجانی-رفتاری بود. مدل تعاملی/عملکردی نشاندهنده حضور ناکافی پدر در خانه، رابطه نامناسب پدر و فرزند و اختلافات خانوادگی بود، و مدل زمینهای نشاندهنده پایین بودن سطح تحصیلات والدین، طلاق، کمبود امکانات کافی و عوامل محیطی بود. بحث و نتیجهگیری: مشکلات ارتباطی والدین، سبک فرزندپروری ناکارآمد، مشکلات روانشناختی والدین، و وضعیت اجتماعی-اقتصادی نقش مهمی را به عنوان عوامل خطرساز در مشکلات هیجانی رفتاری کودکان 7-8 ساله به عهده میگیرند
Lived experience of Mothers’ Children with Emotional-Behavioral Problems: A Narrative Research
English Abstract: as a potential threat to their psychological well-being and often lead to unfavorable and continuous consequences. The aim of this research was to investigate the themes, structure, interactions and context of the life narratives of mothers of children with emotional-behavioral problems. Research Method: The method of this research was qualitative with a pluralistic narrative analysis approach. The participants included 19 mothers of 7–8-year-old children with emotional-behavioral problems in the cities of Borujerd and Khorram Abad in 1400. To identify children with emotional-behavioral problems was used the parent form of the Achenbach questionnaire and then a semi-structured interview was conducted with their mothers. Results: The themes identified in this research were: ineffective parenting style, socio-economic problems, communication problem with the father, family disputes, mother's stress during pregnancy, lack of interest in learning, attention deficit, difficulty in expressing emotions, anxiety sensitivity, disobedience and stubbornness, violation of school rules, lying, misbehavior, aggression and bullying, and communication problems with friends and teachers were among children with emotional-behavioral problems. The structural analysis of the narratives showed that the role of personal factors in mothers' life narratives (dissatisfaction, anger, depression) and social factors (inappropriate communication with the child) in creating emotional-behavioral problems. The interactive/performative model indicated the insufficient presence of the father at home, inappropriate father-child relationship, and family disputes, and the contextual model indicated the low level of parental education, divorce, lack of sufficient facilities, and environmental factors. Discussion: Parents' communication problems, ineffective parenting style, parents' psychological problems, socio-economic status, play an important role as risk factors in the occurrence of emotional and behavioral problems in 7-8 year old children.