چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف مقایسه نظریه ذهن و سبک های رمزگردانی کلامی در دانش آموزان دارایاختلال یادگیری خاص و عادی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر علی- مقایسه ای است. جامعه ی آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص و دانش آموزان عادی دبستانی شهر انمین می باشد ( سال تحصیلی 98-97 ) نمونه پژوهش شامل 80 دانش آموز (40نفر دانش آموز عادی و 40 نفر دانش آموز دارای اختلال یادیگیری ویژه) می باشند. نمونه تحقیقی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای به شیوه همتاسازی بر اساس سن، جنسیت و پایه تحصیلی انتخاب شدند. برای جمعآوری داده های پژوهش از آزمون باور نادرست دسته اول و دوم(First and second)، ازمون سبک رمزگردانی کلامی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس چندمتغیری(MANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری در سطوح اول و دوم نظریه ذهن تفاوت معناداری وجود داشت (001/0P<). همچنین نتایج نشان داد که بین دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و دانشآموزان عادی در سبک های رمزگردانی کلامی تفاوت معناداری وجود دارد. (001/0P<). در مجموع میتوان گفت کودکان دارای اختلال یادگیری دارای نقص در مهارتهای نظریه ذهن و سبک های رمزگردانی هستند
Comparison theory of mind and Code-Switching Pattern In Speech students with specific learning disorder and normal
English Abstract: The aim of this study was to compare the theory of mind and verbal coding styles in students with special and normal learning disorders. The method of the present study is causal-comparative. The statistical population in this study includes all students with special learning disabilities and normal primary school students in the city of Anmin (97-98 academic year). The research sample includes 80 students (40 normal students and 40 students with special learning disabilities). ) Are. The research sample was selected using cluster sampling method by matching method based on age, gender and educational background. To collect the research data, the first and second category misconception tests and verbal coding style test were used. Multivariate analysis of variance (MANOVA) test was used to analyze the data. The results showed that there was a significant difference between students with and without learning disabilities in the first and second levels of mind theory (P <0.001). The results also showed that there is a significant difference between students with learning disabilities and normal students in verbal coding styles. (001 / 0P <). In general, it can be said that children with learning disabilities have deficits in mind theory skills and cryptographic styles.
Keywords: theory of mind , Specific Learning Disorder , Code-Switching Pattern .