چکیده فارسی: پژوهش حاضر،با هدف اثر بخشی آموزش فراهیجانی والد محور بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای مخل کودکان پیش دبستانی انجام شد. پژوهش از نوع کاربردی و روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با پیگیری و 2 ماه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیش دبستانی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. با روش نمونه گیری هدفمند و به صورت تصادفی از بین آنها، 30 کودک دختر دارای رفتارهای مخل و پرخاشگری به همراه والدینشان انتخاب شدند.والدین در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل(15نفر) جایدهی شدند. والدین کودکان گروه آزمایش 7جلسه تحت آموزش فراهیجانی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر فرم والدین و مقیاس پرخاشگری کودکان پیش دبستانی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکررپردازش شدند. نتایج نشاندهنده این بود که آموزش فراهیجانی والد محور بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای مخل کودکان اثر معنادار داشتهاست (۰۰1/۰>P). بنابراین، آموزش فراهیجانی والد محور به عنوان یک مداخله در کاهش پرخاشگری و رفتارهای مخل کودکان موثر است.
The effectiveness of parent-centered meta-emotional education on aggression and disruptive behaviors in preschool children
English Abstract: The present study was conducted with the aim of the effectiveness of parent-centered meta-emotional training on reducing aggression and disruptive behaviors of preschool children. The research was one of applied type and semi-experimental method with pre-test-post-test design with follow-up and was2 months with control group. The statistical population of the study was preschool children in Tehran in the academic year of 1400-1401. 30 female children with disruptive and aggressive behaviors along with their parents were selected by random and targeted sampling. Parents were placed in two experimental (15 people) and control (15 people) groups. The parents of children in the 7-session experimental group underwent meta-emotional training, and the control group did not receive any intervention. In order to collect data, the questionnaire of behavioral problems of parents' Rutter form and aggression scale of preschool children were used. The data were processed using analysis of variance with repeated measurements. The results showed that parent-centered hyperemotional training had a significant effect on reducing children's aggression and disruptive behaviors (P<0.001). Therefore, parent-centered meta-emotional training is effective as an intervention in reducing children's aggression and disruptive behaviors.
Keywords: aggression , preschool children , parent-centered meta-emotional education , disruptive behaviors .