چکیده فارسی: مقدمه: عملکرد موفقیتآمیز در ریاضیات، وابسته به مهارتهای پایهایتر است هدف، تعیین تأثیر برنامه آموزشی مهارتهای پایه بر استدلال کمی، عملکرد ریاضی و حافظه فعال در کودکان پیش دبستانی بود. روش پژوهش: در یک مطالعه شبه آزمایشی، از کودکان پنج تا شش سال شهرستان بروجن در سال تحصیلی 1400-1399، 38 دختر و 42 پسر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. سپس 30 کودک (17 دختر و 13 پسر) دارای نمره یک انحراف معیار پایینتر از میانگین در آزمون هوش استنفورد- بینه و آزمون سنجش مهارتهای پایه، به عنوان کودکان در معرض خطر اختلال ریاضی شناسایی و در گروه آزمایش و کنترل، جایگزین شدند. گروه آزمایش در 24 جلسه آموزشی شرکت کردند. پس از آخرین جلسه و پنج هفته بعد، آزمون هوش استنفورد- بینه و سنجش مهارتهای پایه، دوباره اجرا شدند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد عملکرد ریاضی، استدلال کمی و حافظه فعال گروه آزمایش پس از دریافت برنامه، بهبود یافت. با توجه به ضرایب اتا به ترتیب 88%، 29%، و 83% از تغییر در استدلال کمی، عملکرد ریاضی و حافظه فعال ناشی از شرکت در مداخله است. نتایج آزمون بونفرونی نشان داد که تفاوت بین میانگین استدلال کمی، عملکرد ریاضی و حافظه فعال دو گروه، در مراحل پیش آزمون، پس آزمون، و پیگیری، معنادار است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به بهبود استدلال کمی، عملکرد ریاضی و حافظه فعال کودکان پیش دبستانی، میتوان نتیجه گرفت که گنجاندن برنامههای مشابه در دوره پیش دبستانی نه تنها میتواند به بهبود عملکرد ریاضی منجر شود بلکه از شکستهای تحصیلی نیز جلوگیری میکند.
The Effect of Basic Skills Program on Quantitative Reasoning, Math Performance, and Working Memory of Preschool Children
English Abstract: Introduction: Successful performance in mathematics depends on skills that are more basic. The purpose was to determine the effect of basic skills program on quantitative reasoning, math performance, and working memory in preschool children. Research Method: In a quasi-experimental study, 38 girls and 42 boys were in convenience selected from five-to six-year-old children of Borujen City in the school year 2020-2021. Then, 30 children (17 girls and 13 boys) identified as children at risk of math disorder with a score on one standard deviation lower than the average in the Stanford Binet Intelligence Test and the Basic Skills Assessment Test and m assigned to the experimental and control group. The experimental group participated in 24 training session. After the last session and five weeks later, the Stanford Binet Intelligence Test and the Basic Skills Assessment Test performed again. Results: Relating to Eta coefficients, 88%, 29%, and 83% respectively of the variation in quantitative reasoning, math performance, and working memory of experimental group can explain by participating to the intervention sessions. The results of Bonfroni test showed that there is a significant difference between groups in pretest, posttest and follow-up phases. Discussion: Considering the improvement of quantitative reasoning, math performance, and working memory of preschool children, we can conclude that including similar programs in preschool not only leads to improvement of math performance but also prevents academic failures.
Keywords: math performance , preschool , Basic Skills Program , Quantitative Reasoning , Working Memory .