چکیده فارسی: مقدمه: نسخه اول آزمون چند وجهی هوش سیال ماهر کودکان(MMFIT)با هدف ساخت و استانداردسازی ابعاد مختلف هوش سیال در دانش آموزان 7 تا 9 سال انجام شد. مبنای نظری این آزمون نظریه کتل- هورن- کارول (CHC) و نظریه هوش موفق استرنبرگ (2021) می باشد. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی و از لحاظ روش آمیخته از نوع اکتشافی و از لحاظ هدف بنیادی بود. بر این هدف 621 دانش آموز ، از مدارس غیر انتفاعی 5 منطقه آموزش و پرورش شهر تهران5 منطقه تهران(1 ، 3 ،6، 5، 18) شامل مناطق شمالی ،مرکزی ،جنوبی، شرقی و غربی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای مرحلهای انتخاب شدند. یافته ها : جهت تحلیل داده ها از روش های مدل یابی معادلات ساختاری، تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار23 spss و lisrel بر روی 130 سوال نهایی، یک مدل 6 عاملی شامل دانش (عمومی، شخصیتی، هیجانی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، اقتصادی، معنوی، ورزشی و فنی ) ، ادراک(شکل از زمینه ،بازشناسی شکل ،تکمیل دیداری و توالی ادراکی )، استدلال( تصویری، ماز ، ماتریس و محاسبات ذهنی ) ،توجه( تک بعدی ،چند بعدی و هندسی) ،حافظه( تصویری ،شنیداری و عددی) و سرعت پردازش ( پردازش تصویری ،نمادها ،توالی حرف)را نشان داد. مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی که با استفاده از نرم افزارlisrel انجام شده نیز برازش مدل اندازه گیری 6 عاملی را تایید کرد. ضرایب آلفای کرانباخ نشان داد که این عوامل دارای پایایی مناسب بودند . نتیجهگیری: با استفاده از این آزمون میتوان توانایی های متفاوت دانش آموزان را شناسایی کرد با اموزش های متناسب با توانایی های شناسایی شده زمینه لازم برای شکوفایی استعداد ها و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را فراهم کرد و مسیر را برای رسیدن به یک زندگی سعادتمند فراهم کرد.
Introducing a test: construction and standardization of the first version of Maher Multifunctional Fluid Intelligence Test (MMFIT) for children age 7 to 9 years old
English Abstract: Introduction: The first version of the multifaceted fluid intelligence test for children (MMFIT) was conducted with the aim of building and standardizing different dimensions of fluid intelligence in 7–9-year-old students. The theoretical basis of this test is Kattle-Horn-Carroll (CHC) theory and Sternberg's theory of successful intelligence (2021). Research method: The current research method was descriptive and exploratory in terms of mixed method and fundamental in terms of purpose. For this purpose, 621 students from non-profit schools of 5 educational districts of Tehran, 5 districts of Tehran (1, 3, 6, 5, 18) including northern, central, southern, eastern and western regions using cluster random sampling method. They were selected step by step. Findings: Structural equation modeling, exploratory and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. The results of exploratory factor analysis using spss 23 and lisrel software on 130 final questions, a 6-factor model including knowledge (general, personality, emotional, social, cultural, managerial, economic, spiritual, sports and technical), perception (form of context, shape recognition, visual completion and perceptual sequence), reasoning (visual, maze, matrix and mental calculations), attention (one-dimensional, multi-dimensional and geometric), memory (visual, auditory and numerical) and processing speed (visual processing, It showed the symbols, letter sequence. Structural equation modeling and confirmatory factor analysis using lisrel software also confirmed the fit of the 6-factor measurement model. Cronbach's alpha coefficients showed that these factors had good reliability. Conclusion: By using this test, students' different abilities can be identified, with appropriate training to the identified abilities, they provide the necessary ground for the flourishing of students' talents and academic progress, and provide the path to a happy life.
Keywords: perception , attention , knowledge , standardization , fluid intelligence , reasoning , memory , processing speed .