چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش TRIZ در پرورش خلاقیت دانش آموزان پیش دبستانی شـهر تهـران است. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پیش دبستانی منطقه 8 شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بود که در دامنه سنی 6-5 سال قرار داشتند. نمونه آماری این پژوهش شامل 20 شرکت کننده (10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه گواه) بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و روش مداخله به صورت تصادفی به یکی ازگروه ها منتسب شد. به منظـور جمـع آوری دادهها، از آزمـون خلاقیت تورنس فرم تصویری استفاده شد . جهت تجزیه و تحلیل دادهها، با بهره گیری از نرم افزار آماری spss-23از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره اسـتفاده شـد. یافتههای ایـن پـژوهش، اثربخشی روش TRIZ را در پـرورش خلاقیـت و چهـار مؤلفـۀ اصلی آن، یعنی اصالت ، بسط ،سیالی و انعطاف پذیری، تأیید کرد.
The Effect of TRIZ Training on Creativity of Preschool students
English Abstract: Abstract Objectives.The purpose of this study was to investigate the effect of TRIZ training on creativity fostering of preschool students in Tehran. Design and Methods This research was carried out using a quasi-experimental design with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study included all pre-school students in the 8th district of Tehran in the academic year of 2018-19 who were in the age range of 5 to 6 year old. The statistical sample included 20 participants (10 experimental and 10 control group) who were selected by available sampling method and the intervention method was randomly assigned to one of the groups. In order to collect data, used the visual form of the Torrance creativity test . To analyze the data, multivariate analysis of covariance was used by SPSS-23 software. Results The findings of this study confirmed the effectiveness of TRIZ training in creativity and its four main components, originality, elaboration, fluency and flexibility. Conclusions The use and application of these educational methods can improve and expand the field of cultivating students' creativity in the educational system and prepare them for the future ahead of them.
Keywords: creativity , creative thinking , preschool students , TRIZ education .