چکیده فارسی: مقدمه: اختلال ریاضی یکی از انواع اختلالهای عصبی تحولی است و معمولا با مشکلاتی در یادگیری و حل مسائل ریاضی مشخص میشود هدف پژوهش تعیین کارآمدی برنامه توانبخشی شناختی رایانهای بر عملکرد ریاضی کودکان دارای اختلال ریاضی بود. روش پژوهش: در مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، 30 کودک به شیوه در دسترس از کودکان 8 تا 12 سال دارای اختلال ریاضی در شهر سنندج انتخاب شدند و با استفاده از آزمون ایران کیمت مورد ارزیابی قرار گرفتند. تمامی کودکان به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه انفرادی (دو جلسه در هفته؛ هر جلسه 30 تا 45 دقیقه) برنامه توانبخشی شناختی رایانهای شرکت کردند و گروه کنترل فقط برنامههای متداول در مدرسه را دریافت نمود. عملکرد ریاضی تمامی کودکان پس از آخرین جلسه آموزشی و پنج هفته پس از آن، دوباره اندازهگیری شد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و به کمک SPSS 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای تحلیل واریانس نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی رایانهای، بر عملکرد ریاضی کودکان دارای اختلال ریاضی تأثیر معنادار نداشته است و بر مبنای مجذور اتا میتوان نتیجه گرفت که تنها 03/0 % از تغییرات در عملکرد ریاضی ناشی از دریافت برنامه توانبخشی شناختی رایانهای بوده است. بررسی روند زمانی دو گروه آزمایش و کنترل، بیانگر آن است که اثر زمان در هر دو گروه، معنادار نیست. با توجه به مجذور اتا میتوان نتیجه گرفت که 28% از واریانس عملکرد ریاضی گروه آزمایش ناشی از دریافت برنامه توانبخشی شناختی رایانهای بوده است. به سخن دیگر، گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، روند یکنواخت داشتهاند و تفاوت مشاهده شده، معنادار نیست. بحث و نتیجهگیری: با توجه به عدم تأیید کارآمدی توانبخشی شناختی رایانهای بر عملکرد ریاضی کودکان دارای اختلال ریاضی، نیاز به بررسی ها و پژوهشهای بیشتر در این زمینه احساس میشود.
The Efficacy of Computerized Cognitive Rehabilitation Software on Math Performance in Children with Dyscalculia
English Abstract: Introduction: Dyscalculia is one of the neurodevelopmental disorders that usually characterized as learning and problem solving in mathematics. The aim was to determine the efficacy of computerized cognitive rehabilitation software on math performance in children with dyscalculia. Research Method: In a quasi-experimental study, pretest and posttest design with a control group used. Thirty children in convenience selected from all 8 to 12 year-old students with dyscalculia educating in elementary schools at Sanandaj City. All children assessed by the Iranian Key-Math Test and randomly assigned to the experimental and control group. The experimental group individually participated in 10 sessions (twice a week; 30 to 45 minutes per session) and received the computerized cognitive rehabilitation software but the control group only received mainstream courses in the school. Math performance of two groups assessed after the last session and five-week follow-up later. The collected data analyzed by the analysis of variance with repeated measurement with SPSS version 23. Results: The findings showed that the computerized cognitive rehabilitation software have no significant effect on math performance in children with dyscalculia and according to eta quotient it can conclude that only 0.03 % of variation in math performance is due to receive the computerized cognitive rehabilitation software. The investigation of time procedure in the experimental and control group showed that the time effect was not significant. We can conclude according to eta quotient, that 28% of the variation in math performance in the experimental group was duo to receiving the computerized cognitive rehabilitation software and there is no significant difference between two groups in three situations (pretest, posttest and follow-up). Discussion: Regarding to not effective of the computerized cognitive rehabilitation software on math performance in children with dyscalculia, it is needed more studies in this field.
Keywords: children , math performance , Specific Learning Disorder , Dyscalculia , Computerized cognitive rehabilitation software .