نویسندگان:
طیبه سترگ1 .1دانشجوی دکتری اسلام و حقوق دانشگاه ادیان و مذاهب، سطح سه مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه حضرت صدیقه کبری (س) قم
چکیده فارسی: چکیده: هدف: اثربخشی آموزش یکپارچه سازی حسی – حرکتی بر مهارتهای حرکتی و رشد اجتماعی کودکان اوتیسم شهر تهران بود. روش: از نوع طرحهای تک آزمودنی با طرح A-B-A بود. حجم نمونه شامل 2 نفر از کودکان پسر 5 تا 10 سال اوتیسم مرکز انجمن اوتیسم ایران شهر تهران بودند که به صورت هدفمند از بین 23 نفر جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. هر نفر در 3 خط پایه اول، 12 جلسه خط درمان و 3 خط پایه دوم تحت مداخله یکپارچه سازی حسی – حرکتی قرار گرفت. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری و با روش تحلیل چشمی تجزیه و تحلیل شدند شد. یافتهها: نتایج نشان داد اندازه اثر در متغیر مهارتهای حرکتی و رشد اجتماعی در آزمودنی اول 85/7 و 99/1 و آزمودنی دوم 07/12 و 34/1 میباشد که نشان میدهد مهارتحرکتی و رشد اجتماعی در دو آزمودنی در طول درمان بهبود یافته است. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود از مربیان کودکان استثنایی از درمان یکپارچه سازی حسی – حرکتی برای کودکان اوتیسم استفاده نمایند. چکیده: هدف: اثربخشی آموزش یکپارچه سازی حسی – حرکتی بر مهارتهای حرکتی و رشد اجتماعی کودکان اوتیسم شهر تهران بود. روش: از نوع طرحهای تک آزمودنی با طرح A-B-A بود. حجم نمونه شامل 2 نفر از کودکان پسر 5 تا 10 سال اوتیسم مرکز انجمن اوتیسم ایران شهر تهران بودند که به صورت هدفمند از بین 23 نفر جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. هر نفر در 3 خط پایه اول، 12 جلسه خط درمان و 3 خط پایه دوم تحت مداخله یکپارچه سازی حسی – حرکتی قرار گرفت. دادهها از طریق پرسشنامه جمع آوری و با روش تحلیل چشمی تجزیه و تحلیل شدند شد. یافتهها: نتایج نشان داد اندازه اثر در متغیر مهارتهای حرکتی و رشد اجتماعی در آزمودنی اول 85/7 و 99/1 و آزمودنی دوم 07/12 و 34/1 میباشد که نشان میدهد مهارتحرکتی و رشد اجتماعی در دو آزمودنی در طول درمان بهبود یافته است. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود از مربیان کودکان استثنایی از درمان یکپارچه سازی حسی – حرکتی برای کودکان اوتیسم استفاده نمایند.
The effectiveness of sensory-motor integration training on motor skills and social development of autistic children
English Abstract: Abstract: Objective: The effectiveness of sensory-motor integration training on motor skills and social development of autistic children in Tehran. Method: It was a single-subject design with A-B-A design. The sample size included 2 boys aged 5 to 10 years with autism at the center of the Autism Society of Iran in Tehran, who were purposefully selected as a sample from 23 members of the statistical population. Each patient underwent sensory-motor integration intervention in 3 first baseline, 12 sessions of treatment line and 3 second baseline. Data were collected through a questionnaire and analyzed by eye analysis. Results: The results showed that the effect size on the variables of motor skills and social development in the first subject was 7.85 and 1.99 and the second subject was 12.07 and 1.34 which shows the motor skill and social development. Improved in two subjects during treatment. Conclusion: It is recommended that educators of exceptional children use sensory-motor integration therapy for children with autism.
Keywords: motor skills , social development , eywords: Sensory-motor integration , Child with autism .