نویسندگان:
زهراسادات میرهاشمی1 .1استادیار گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه الزهرا (س) و دکترای فقه و حقوق خصوصی از دانشگاه شهید مطهری
چکیده فارسی: چکیده مقدمه: مهارتهای اجتماعی ضعیف موجب پرخاشگری، اضطراب و افسردگی در کودکان میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر کاهش مشکلات سازش یافتگی کودکان پیشدبستانی انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری را کودکان پسر پیشدبستانی ملاصدرا در شهرستان قدس در استان تهران در سال تحصیل 1397-98 تشکیل دادند. تعداد40 نفر از کودکان پیشدبستانی با مشکلات سازش یافتگی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل 20 نفره قرار داده شدند. کلیه آزمودنیها 8 جلسه آموزشی را گذرانده و پرسشنامه مشکلات سازش یافتگی راتر را در سه نوبت تکمیل نمودند. ابزار پژوهش شامل آزمون نظریه ذهن و مقیاس اختلالات رفتاری راتر (1967) بود. داده های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس چندمتغیره و با استفاده از نرم افزار SPSS23 تحلیل شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که آموزش نظریه ذهن بر کاهش اختلال کمبود توجه، رفتار ضداجتماعی و ناسازگاری اجتماعی کودکان پسر پیشدبستانی اثر داشته است و تغییرات در طول زمان پایدار بوده اند. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش، آموزش نظریه ذهن میتواند به عنوان شیوهای برای کاهش میزان مشکلات سازش یافتگی کودکان پیشدبستانی مورد استفاده قرار گیرد.
Effectiveness of mind theory training on reducing adjustment problems in preschool students
English Abstract: Abstract Introduction: Poor social skills cause aggression, anxiety and depression in children. The aim of this study was to investigate the effectiveness of mind theory training on reducing emotional-behavioral problems in preschool students. Research: This was a quasi-experimental study with a pre-test and post-test design with a control and two-month follow-up group. The statistical population consisted of MullaSadra preschool boys in Ghods city in Tehran province in the academic year 2018-19. Forty preschool students with emotional-behavioral problems were selected by available sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. All subjects passed 8 training sessions and completed the emotional problems questionnaire three times. The research instruments included the Mental Theory Test and the Rutter Behavioral Disorders Scale. Data were analyzed by MANCOVA and using SPSS23 software. Results: The results of data analysis showed that mind theory training had an effect on reducing attention deficit disorder, antisocial behavior and social maladaptation in preschool boys and the changes were stable over time. Discussion: Based on the findings of this study, mind theory training can be used as a way to reduce the level of emotional-behavioral problems of preschool students.
Keywords: Keywords: teaching theory of mind , adjustment problems , behavioral disorders , learners. .