چکیده فارسی: مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، تاثیر شن بازی درمانی بر بهبود خودکنترلی، هوش هیجانی و مشکلات رفتاری کودکان 6 سال بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان 6 ساله دبستانی دبستانهای منطقه 3 شهر تهران که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل هستند، تشکیل دادند. روش نمونه گیری این پژوهش به صورت تصادفی چند مرحله ای میباشد که به طور تصادفی، 14 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش(7 نفر) و گواه(7 نفر جایگزین شدند. افراد نمونه، پرسشنامههای خودکنترلی ادراک شده کودکان هامفری (2000)، هوش هیجانی صفت ـ فرم کودکان (TEIQue-CF) و مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان کوای و پترسون (RBPC) – فرم تجدید نظر شده را تکمیل کردند. محاسبات انجام شده در دو گروه آمار توصیفی و تجزیه و تحلیل آمار استنباطی به وسیله نرم افزار spss-21 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که F تحلیل کواریانس برای خودکنترلی، و هوش هیجانی و مشکلات رفتاری به دست آمدند. این یافتهها نشان میدهند که در متغیرهای وابسته شامل خودکنترلی، هوش هیجانی و مشکلات رفتاری تفاوت معنیدار دیده میشود..لذا با اطمینان 99% میتوان ادعا کرد شن بازی درمانی بر بهبود خود کنترلی در کودکان 6 تا 8 سال تاثیر دارد. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل نشان داد که شن بازی درمانی بر بهبود خود کنترلی بیش از هوش هیجانی و مشکلات رفتاری در کودکان 6 سال تاثیر دارد.
The Effects of Sand play Therapy on Improvement of Behavioral Problems, Self-control, and Emotional Intelligence of 6-year-old Children
English Abstract: Introduction: The aim of this study was to examine the effect of sand play therapy on improving self- control, emotional intelligence and alleviating behavioral problems in 6-year-old children. Research Method: The present study is a purposeful applied study and implemented in a quasi-experimental method with pre-test-post-test with a control group. The statistical population of this study consisted of all 6-year-old primary school students in District 3 of Tehran province who were studying in the academic year of 2020-2021. The sampling method was multi-stage random sampling in which 14 people were randomly selected as a sample and randomly assigned to two equal groups: experimental group (7 people) and control group (7 people). Humphrey Children (2000), Perceived Self-Control Questionnaire, Child Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue-CF) and the revised form of Kwai and Patterson Child and Adolescent Behavioral Problems (RBPC) were completed by the sample group. Descriptive and inferential statistical analyses were computed by SPSS software version 21. Results: The results showed that F-test analysis of covariance was obtained for self-control, and emotional intelligence and behavioral problems. These findings showed that there was a significant difference in the dependent variables including self-control, emotional intelligence and behavioral problems. Therefore, almost surely, it can be claimed that sand play therapy has an improving effect on self-control of children in range of 6 to 8 years of old. Discussion: Results showed that sand play therapy has more improving effects on self-control over emotional intelligence and behavioral problems in 6-year-old children.
Keywords: sandplay therapy , self-control , emotional intelligence , Behavioral Problems , 6-year-old Children. .