چکیده فارسی: چکیده مقدمه: امروزه در سراسر کشورهای دنیا روشهای نوین آموزشی در حال گسترش هستند؛ روشهای مبتنی بر بازی سرآمد تمام روشهاست چرا که این بازیها اغلب با استقبال یادگیرندگان روبرو میگردد. این پژوهش با هدف تبیین تأثیر بازی های پیش دبستانی بر مهارت های ذهنی و اجتماعی کودکان مراکز پیش دبستانی انجام گرفت. روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع شبه تجربی با گروه کنترل و آزمایشی به صورت طرح پیش آزمون- پس آزمون انجام گرفت. جامعه آماری شامل 8467 کودک پیش دبستانی بود که در گروه سنی 5 تا 6 سال مشغول به تحصیل بودند که از بین آنها 120 نفر به صورت تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. کودکان شرکت کننده در پژوهش به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. پس از یکسان سازی گروه ها ابتدا از کل شرکت کنندگان، که 60 نفر آن ها پسر و 60 نفر دختر بودند پیش آزمون بصری – حرکتی بندر گشتالت به منظور سنجش مهارت های ذهنی از کودکان گرفته شد و پرسشنامه ی مهارت های اجتماعی ماتسون به منظور سنجش مهارت های اجتماعی کودکان در اختیار معلمان قرار داده شد. سپس از هر گروه 30 نفر به صورت تصادفی به عنوان گروه آزمایش و 30 نفر نیز به عنوان گروه کنترل انتخاب گردیدند و بازیها به گروه های آزمایش طی دو ماه و هرهفته دو جلسه ی یک و نیم ساعته آموزش داده شد. یافتهها :بر اساس یافته های تحقیق میزان تأثیر مداخله متغیر مستقل(بازی های پیش دبستانی)16/0 بوده است، یعنی 16 درصد واریانس نمرات پس آزمون متغیر مهارت ذهنی کودکان به تاثیر بازی های پیش دبستانی بوده است. بدین معنا که بازیهای پیش دبستانی موجب افزایش مهارت ذهنی کودکان پیش دبستانی شده است. همچنین میزان تأثیر مداخله متغیر مستقل(بازی های پیش دبستانی)28/0 بوده است، یعنی 28 درصد واریانس نمرات پس آزمون متغیر مهارت های اجتماعی کودکان به تأثیر بازیهای پیش دبستانی بوده است. بدین معنا که بازی های پیش دبستانی موجب افزایش مهارت های اجتماعی کودکان شده است. بحث و نتیجه گیری :میتوان بیان داشت که بازیهای دوره پیش دبستانی توانسته است مهارتهای ذهنی و اجتماعی کودکان را بهبود بخشد. بر این اساس بازی های دوره پیش دبستانی باید همسو با این اهداف طراحی و اجرا شوند.
The Effects of Preschool Plays on Children’s Mental and Social Skills in Preschool Centers of Shiraz
English Abstract: Abstract Introduction: Today, novel educational methods are being developed all over the world; among all those methods, game-based ones are the best because these games are often welcomed by learners. The aim of this study was to explain the effect of preschool games on mental and social skills of children in preschool centers. Research Method: This study is a semi-experimental research consists of control and experimental groups. The method was performed by Pretest-posttest method. The statistical population was 8467 preschool children in 5-6 years of old. 120 children were selected by random clustering sampling method, then they were categorized in two groups: experimental and control. After equalization of groups, in order to assess the mental skills of children Bender Gestalts visual-motional pretest were implemented on all chosen children who were 60 boys and 60 girls. And Matson's Social Skills Questionnaire were given to teachers to measure social skills of children. Then from each group 30 participants were randomly assigned as an experimental group and 30 participants were chosen as a control group. Afterwards Games have been taught to experimental group in two months (two 90-minutes-sessions per week). When games have been learnt, the tests were repeated again, then the data were analyzed by descriptive statistics and multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Results: Findings of the research showed that the effect of independent variable intervention (preschool games) was 0.16, that meant 16% of the variance of post-test scores of mental skills of children was due to preschool games. This asserts that preschool games have increased the mental skills of preschool children. Also, the effect of independent variable intervention (preschool games) was 0.28, i.e., 28% of the variance of post-test scores of social skills of children was due to the effect of preschool games. This indicated that preschool games have improved social skills children. Discussion: It can be said that preschool games have a capacity to improve mental and social skills of children. Accordingly, preschool games should be designed and implemented in line with developing these two goals.
Keywords: social skills , preschool children , Preschool Games , Mental Skills .